BMW keskittyy nyt edistämään sähköistämis- ja kestävyyshankkeita pyrkiessään takaisin johtoasemaan sähköajoneuvoteknologian alalla. Yritys on tiedottanut Neue Klasse (Uusi luokka) -ajoneuvosarjaansa koskevista päivitetyistä suunnitelmista ja jatkaa samalla ponnistelujaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
Nykyisten sähköautomallien menestyksen ansiosta BMW suunnittelee, että vuoden 2022 loppuun mennessä tuotannossa on 15 akkusähköautoa (battery-electric vehicle, BEV), jotka kattavat noin 90 prosenttia sen nykyisistä lohkoista. 3-sarjaan ja 5-sarjaan sekä X1- ja X3-malleihin on tulossa täyssähköisiä versioita, ja BMW tuo markkinoille myös BMW i7:n osana 7-sarjan mallistoa.
BMW Group odottaa myyvänsä noin kaksi miljoonaa akkusähköautoa vuoden 2025 loppuun mennessä, Mini- ja Rolls-Royce-merkit mukaan laskettuna. Neue Klasse -malli voi nopeuttaa sähköisen liikkuvuuden yleistymistä markkinoilla, ja BMW Group ennustaa, että BEV-mallien osuus yhtiön maailmanlaajuisesta myynnistä on 50 prosenttia jo ennen vuotta 2030.
Sähköautot eivät sovi kaikille markkinoille
Ennen vuosikymmenen loppua BMW Groupin akkusähköautojen vuotuinen myynti ylittää 1,5 miljoonaa kappaletta. Yritys kuitenkin toteaa, että tämä riippuu siitä, pysyykö maailmanlaajuinen latausinfrastruktuuri mallien lisääntymisen ja asiakkaiden kasvavan kysynnän tahdissa.
Tämä on haaste, jonka kaikki autonvalmistajat kohtaavat. Kaikissa maailman maissa ei ole tarvittavaa infrastruktuuria sähköautoilun tukemiseksi, vaikka tuotantoon oltaisiinkin valmiita. Sen vuoksi polttomoottoreita on kehitettävä edelleen, tai muuten autoyhtiöiden on harkittava vetäytymistä tietyiltä markkinoilta.
BMW edistää infrastruktuurin laajentamista Ionityn kanssa tekemänsä yhteistyön avulla. Yritys kuitenkin myöntää, että sähköautot eivät välttämättä sovi kaikille markkinoille. Näin ollen alkuperäinen laitevalmistaja jatkaa ”erittäin tehokkaan perinteisen teknologian” kehittämistä ja edesauttaa samalla CO2-päästöjen vähentämistä liikennealalla.
Nämä uuden sukupolven diesel- ja bensiinimoottorit tarjoavat BMW:n mukaan korkeamman hyötysuhteen, ja moottoriteknologia ottaa kehitystyön ansiosta uusia askeleita kohti päästöjen vähentämistä ja ilmanlaadun parantamista.
BMW:n tavoitteena on toimittaa asiakkaille yhteensä 10 miljoonaa akkusähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Siihen mennessä Rolls-Roycen tuotevalikoima on pelkästään sähköinen. Myös Mini on matkalla kohti täyssähköistä tulevaisuutta 2030-luvun alusta alkaen. Myöhemmin tänä vuonna merkki esittelee täysin uuden Mini-tuoteperheen, jossa on yhtiön mukaan ”sähköistetyn go-kartin tuntu” ja jossa keskitytään selvästi kestävyyteen ja mahdollisimman pieneen ympäristöjalanjälkeen.
Vetyautoja ei ole poissuljettu
Jää nähtäväksi, tuleeko vetypolttokennoteknologia (FCEV) laajaan levitykseen henkilöautomarkkinoille, mutta BMW vahvisti vuotuisessa konferenssissaan sitoutumisensa voimansiirron kehittämiseen.
Yritys edistää järjestelmällisesti suunnitelmiaan tarjota FCEV-ajoneuvoja lisävaihtoehtona kestävään liikkuvuuteen, ja se on jo ilmoittanut, että vetypolttokennoon perustuva sähköinen voimansiirto on mahdollista toteuttaa myös Neue Klasse -mallissa.
“Meistä vedyllä toimiva sähköinen voimansiirto (hydrogen-electric drivetrains) täydentää akkusähköistä voimansiirtoa (battery-electric drivetrains)”, totesi BMW:n johtokunnan puheenjohtaja Oliver Zipse.
“Tämä on paras tapa, jolla autokantamme voi edistää ilmastonsuojelua. Siksi tuemme Euroopan komission suunnitelmia laajentaa lataus- ja vetytankkausasemainfrastruktuuria Euroopan valtateillä.”
Pieni määrä BMW iX5 Hydrogenia otetaan käyttöön esittely- ja testaustarkoituksiin ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Jos vety tuotetaan uusiutuvalla energialla ja tarvittava infrastruktuuri on saatavilla, teknologia voi vastata niiden kuljettajien tarpeisiin, joilla ei ole latausinfrastruktuuria ja jotka ajavat usein pitkiä matkoja.
Zipse ilmoitti myös, että saksalainen BMW valmistautuu kehittämään seuraavan sukupolven vetykäyttöistä voimansiirtoa. Hän lisäsi, että Euroopan yhteistä etua koskevien tärkeiden hankkeiden (IPCEI) rahoitus edistäisi nopeasti tämän uuden sukupolven voimansiirtoteknologian kehittämistä ja teollistamista Saksassa.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.