Ford perustaa erilliset sähköauto- ja polttomoottoriautoyhtiöt

Autovista24 | 18 maalis 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Autovista24

Ford perustaa kaksi erillistä mutta toisiinsa tiiviisti linkittyvää yhtiötä. Ford Model e tulee keskittymään sähköautoihin ja Ford Blue polttomoottoriautoihin. Uudet yksiköt liittyvät yhtiön hyötyajoneuvohaaraan Ford Prohon.

Järjestely on osa Ford+ -ohjelmaa, joka esiteltiin toukokuussa 2021. Strategian julkisti Fordin pääjohtaja ja toimitusjohtaja Jim Farley, joka muiden rooliensa lisäksi ottaa vastuulleen Model e:n. Entinen Amerikasta ja kansainvälisistä markkinoista vastaava johtaja Kumar Galhotra tulee puolestaan Ford Bluen johtoon.

”Tavoitteenamme on, että Ford +:n myötä meistä tulee jälleen aidosti suurenmoinen, maailmaa muuttava yhtiö, ja siihen vaaditaan fokusta. Laitamme kaiken likoon luomalla erilliset, mutta toisiaan täydentävät yhtiöt, joilta saamme startup-yritysmäistä nopeutta. Kun Ford Model e:n rajoittamaton innovointi yhdistetään Ford Bluen teolliseen tietotaitoon, kapasiteettiin ja ikonisiin brändeihin kuten Bronco, on meillä jotain, josta startupit voivat vain unelmoida”, Farley sanoi.

Rahoitusta sähköautojen kehitykseen

Yrityksen jakautuminen kertoo Fordin oivalluksesta, että se tarvitsee erilaisia lähestymistapoja, kykyjä ja organisaatioita saavuttaakseen sähkö- ja polttomoottoriautojensa täyden potentiaalin. Kuten monet muutkin autonvalmistajat ovat huomanneet, siirtymä fossiilisia polttoaineita käyttävistä voimansiirtolaitteista akkukäyttöisiin ei ole yksinkertainen tai halpa. Monet omamerkkivalmistajat pitävätkin bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvojen tuotantoa pystyssä niin kauan kuin mahdollista voidakseen rahoittaa tulevaisuuden pyrkimyksiään.

Ford Blue jatkaa siis sellaisten ikonisten ajoneuvojen, kuten Mustangin, F-sarjan ja Explorer SUV:n valmistamista, mutta investoi samalla uusiin malleihin ja palveluihin. Yhtiö aikoo leikata jätemääriään ja madaltaa kuluja eri toiminnoissaan. Se käyttää hyväkseen kokemustaan suunnittelussa, hankinnoissa, valmistuksessa sekä ajoneuvojen testauksessa ja kehityksessä edistääkseen Fordin muita haaroja.

”Ford Bluen missiona on tehdä liiketoiminnasta kannattavampaa ja virkeämpää, vahvistaa menestyneitä ja ikonisia ajoneuvoperheitämme sekä saavuttaa yhä suurempaa lojaalisuutta asiakkailtamme tarjoamalla mahtavia palveluita ja kokemuksia”, Farley sanoi. ”Tämä tiimi on päättänyt vakaasti toimittaa parasta laatua, vähentää jätettä toiminnan kaikissa vaiheissa, maksimoida kassavirran sekä optimoida teollisen jalanjälkemme.”

Yhtiöt yhteistyössä

Edellä kuvattu yhtiöjärjestely ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yhtiöiden keskinäinen suhde olisi yksipuolinen. Sen sijaan kaikkien Fordin yhtiöiden odotetaan tekevän yhteistyötä, eikä tämä hyötyajoneuvohanke ole poikkeus. Ford Model e:stä tulee kehitystyön keskus, jossa työstetään uusia teknologioita ja lähestymistapoja liikkumiseen. Sieltä saadaan esimerkiksi edistyksellisiä ohjelmistoja, jotka edistävät verkottuneita, personalisoituja ja jatkuvasti käytössä olevia kokemuksia.

Osa Model e:n työstä keskittyy sähköosaamiseen, kuten sähköautoalustoihin, akkuihin, moottoreihin, vaihtosuuntaajiin ja latausteknologiaan. Se vastaa myös uudesta tulevaisuuden sähköautonostajille suunnatusta jälleenmyyntikokemuksesta, johon sisältyy verkkokauppaalustoja, läpinäkyvää hinnoittelua ja personoitua tukea.

”Ford Model e tulee olemaan Fordin innovaatiotyön ja kasvun keskus, jossa maailman parhaiden ohjelmisto-osaajien ja sähkö- ja autoalan ammattilaisten annetaan vapaasti luoda uskomattomia sähköautoja ja digitaalisia kokemuksia Fordin uusille asiakassukupolville”, Farley sanoi.

Ford haluaa tuottaa vuosittain yli kaksi miljoonaa sähköautoa vuodesta 2026 alkaen. Tämä edustaisi noin kolmasosaa sen maailmanlaajuisesta tuotantomäärästä ja vuoteen 2030 mennessä osuus kasvaisi jo puoleen. Autonvalmistaja aikoo investoida 4,6 miljardia euroa (5 miljardia puntaa) sähköautojen kehitykseen tänä vuonna, mikä on kaksinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna.

”Uusi yhtiörakenne parantaa kapasiteettiamme luoda alan johtavaa kasvua, tuottavuutta ja likviditeettiä tällä liikkumisen uudella aikakaudella”, sanoi Fordin talousjohtaja John Lawler. ”Se auttaa meitä kohdentamaan pääomaa tehokkaammin sekä polttomoottori-, että sähköautoihin ja kasvattaa niistä odottamiamme tuottoja, sillä otamme kaiken irti olemassa olevista kyvykkyyksistä, opettelemme tarpeen tullen uusia taitoja, yksinkertaistamme prosesseja ja madallamme kustannuksia.”

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.