Article Type: Artikkelit

CATL esittelee Kiinassa asemat, jossa sähköauton akun voi vaihtaa “minuutissa”

Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) – yksi Kiinan nopeimmin kasvavista yrityksistä – on esitellyt kotimarkkinoillaan akunvaihtopalvelun, jonka avulla kuluttajat voivat vaihtaa sähköauton akun yhdessä minuutissa.

Yritys ilmoitti uutisesta julkaisutilaisuudessa, jossa se esitteli EVOGO-nimellä kulkevan uuden palvelunsa. Kyseinen ratkaisu koostuu vaihdettavista akkumoduuleista, pikavaihtoasemista ja mobiilisovelluksesta. Palvelua tarjotaan aluksi kymmenessä kiinalaisessa kaupungissa, mikä edelleen edistää akkujen lataus- ja vaihtoasemien kaltaista infrastruktuuria.

Akunvaihto on Kiinassa paljon yleisempää kuin muualla maailmassa, ja autonvalmistaja Nio aikoo lisätä omaan 700:n akunvaihtoaseman verkostoonsa 100 uutta asemaa vuoteen 2025 mennessä. Palvelu herättää kiinnostusta muuallakin, joten Nio on ryhtynyt Shellin kanssa vuonna 2022 alkavaan pilottiprojektiin, jonka tarkoituksena on tuoda akunvaihtoasemat Eurooppaan.

Akut jaettuina hyödykkeinä

“Pidämme akkuja jaettuina hyödykkeinä enemmän kuin kuluttajan yksityisesti käyttämänä tuotteena”, sanoi Chen Weifeng, CATL:n tytäryhtiön Contemporary Amperex Energy Service Technology Ltd:n toimitusjohtaja. Hän lisäsi, että uusi tuote voisi auttaa sähköauton kuljettajia pääsemään eroon rangefobiasta eli toimintasädekammosta ja samalla poistaa akun lataamiseen liittyvän vaivan ja korkeat osto- ja ajokulut.

Yhtiön massatuotantona valmistama akku, joka on suunniteltu näyttämään suklaalevyltä, on kehitetty erityisesti jakamista varten. Se voi saavuttaa energiatiheyden, joka on 160 Wh/kg ja 325 Wh/l, mikä tarkoittaa, että yksi moduuli riittää takaamaan 200 kilometrin ajosäteen.

CATL:in palvelussa asiakkaat voivat vuokrata vaihtoasemilla yhdestä kolmeen akkumoduulia matkan toimintasäteestä riippuen. Yksi moduuli riittää työmatkoihin keskustassa, mutta pitemmille matkoille Nio suosittelee kahta moduulia.

Akut ovat yhteensopivia monien eri valmistajien täyssähköautojen kanssa ja sopivat eri kokoisiin ajoneuvoihin A00-, B- ja C-luokkien henkilöautoista kuorma-autoihin.

Yhteensopivuus ja kilpailu

“Akunvaihtoasemien ytimessä on akkujen yhteensopivuus erilaisiin autoihin, akun tarvekohtainen vuokraaminen sekä se, että akkujen lataus- ja vaihtopalvelut täydentävät toisiaan. EVOGO-akunvaihtoasema vie tilaa vain kolmen parkkipaikan verran ja siellä voidaan säilyttää jopa 48:aa Choco-SEB -moduulia. Akunvaihtoasemalla yksi moduuli voidaan vaihtaa minuutissa, joten asiakkaiden on mahdollista saada täysin ladattu akku milloin tahansa ilman pitkää odottelua. Lisäksi EVOGO tarjoaa eri alueille niiden ilmastoon sopivia vaihtoasemia”, CATL:ltä kerrotaan.

Yritys aloitti toimintansa kymmenen vuotta sitten, ja siitä on nopeasti tullut sijoittajien suosikki. Se on tehnyt Kiinasta johtavan maan sähköautojen akuissa. Yritys toimittaa akkuja suurimmalle osalle maailman autonvalmistajista, kuten Volkswagenille, BMW:lle ja Teslalle. The New York Timesin mukaan se hallitsee kolmannesta koko maailman autoakkumarkkinoista ja sen suurin kilpailija on LG. Muualla kilpailu kiristyy, sillä autonvalmistajat yrittävät tunkeutua akkumarkkinoille valmistamalla omia akkujaan tai sijoittamalla useisiin yrityksiin tuotantoketjujen monipuolistamiseksi.

Viime vuonna Geely, Volvo Carsin emoyhtiö, ilmoitti aikeistaan rakentaa 5 000 akunvaihtoasemaa ympäri maailman vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö esitteli palvelun mahdollistavaa teknologiaa vuoden 2021 internet-konferenssissa Wuzhenissa. Akun vaihtoon kului alle minuutti. Teslakin harkitsi akunvaihtomallia, mutta vetäytyi suunnitelmistaan keskittyäkseen mieluummin pikalatausasemien verkostoonsa.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

VW rakentaa uuden tehtaan konseptiauto Trinitylle

Autovalmistaja Volkswagen (VW) aikoo rakentaa uuden tehtaan Wolfsburgiin lähelle Saksan pääkonttoriaan. Se suunnittelee valmistavansa tehtaassa konseptiautoa, joka vetää vertoja kilpailija Teslalle. Yritys kertoi, että se aikoo edetä päätuotantolaitoksensa muutostöissä, koska se on asettanut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen tulla maailman johtavaksi sähköautojen tuottajaksi.

Uusi tuotantolaitos keskittyisi valmistamaan VW:n Trinityä, sähkökäyttöistä sedan-autoa, joka täyttää SAE:n automaattisen ajamisen standardin tason 4 vaatimukset. Autonvalmistaja suunnittelee tuovansa mallin markkinoille 2026. Trinity-mallin, jonka valmistamisen on tarkoitus kestää vain kymmenen tuntia, odotetaan asettavan Volkswagenilla uudet standardit toimintasäteelle, latausnopeudelle ja digitalisaatiolle. Samaa lyhyttä tuotantoaikaa tavoittelee myös Tesla, sillä myös se haluaa tuottaa autoja kymmenessä tunnissa tehtaassa, jota se suunnittelee Gründheideen, Berliinin lähelle.

Hallintoneuvoston on vielä hyväksyttävä suunnitelma tulevien viikkojen aikana, mutta Volkswagen on vahvistanut Autovista24:lle harkitsevansa tehtaalle useita mahdollisia sijainteja Wolfsburgin läheisyydessä. Lopullista päätöstä ei ole vielä tehty.

Suuria suunnitelmia

“Wolfsburg on Volkswagenin maailmanlaajuisen mahdin symboli. Kilpailun aiheuttamat paineet kuitenkin kasvavat, myös täällä meillä. Meidän on nyt tehtävä Wolfsburgista sopiva tulevaisuutta varten. Sitä varten on ajateltava rohkeasti uudella ja yrittäjämäisellä tavalla”, sanoi Ralf Brandstätter, VW-brändin johtaja.

Yritys haluaa muuttaa Wolfsburgin keskukseksi, jossa keskitytään myös liikkumisen tulevaisuuteen. Trinityn kaltaisista uusista malleista tuotetaan vähemmän variantteja, jolloin osat ovat pitkälti yhdenmukaisia. Volkswagenin mukaan autoissa on siten “käytännössä kaikki mukana”, mikä tarjoaa asiakkaalle runsaasti toimintoja, joita he voivat lisätä tarpeen mukaan. Tämä vähentää huomattavasti tuotannon vaativuutta.

Yritysneuvoston puheenjohtaja Daniela Cavallo toivotti tervetulleeksi päätöksen uuden tehtaan rakentamisesta. Sitä ennen hän oli ottanut yhteen Volkswagenin toimitusjohtajan Herbert Diessin kanssa. Toimitusjohtajaa syytettiin pelon lietsomisesta, kun hän varoitti suurista irtisanomisista, joita nopeammat tuotantoajat saattaisivat vaatia. Diess on kuitenkin yrittänyt korjata välejään yritysneuvostoon ja ilmoitti henkilökunnalle hiljattain, että 30 000 työntekijän irtisanomista ei ole suunniteltu.

“Uudet suunnitelmat Trinity-tehtaasta ovat rohkeita, ja siksi oikeita. Turvaamme työpaikkoja täällä rakentamalla toisen tehtaan Wolfsburgiin”, sanoi Cavallo. “Varmistamme myös selkeät tulevaisuudensuunnitelmat ja pitkällä aikavälillä vuotuiset kuusinumeroiset tuotantolukemat.”

Yritys haluaa myös modernisoida päätuotantolaitostaan ja testaa parhaillaan paikallista 5G-verkkoa tuotannon toimintoja varten Wolfsburgissa. Ajan mittaan yrityksen on tarkoitus tehdä tuotantolaitoksistaan älytehtaita. Mikäli pilottiprojekti onnistuu, autonvalmistaja aikoo tulevaisuudessa ottaa käyttöön 5G-teknologiaa teollisessa sarjatuotannossa. Sillä voisi olla suuri vaikutus tuotantoprosesseihin, mutta myös uusiin liiketoimintamalleihin ja tarjontaan.

“Wolfsburgin-suunnitelmassa annamme tälle perinteikkäälle alueelle sitovan pitkän aikavälin tulevaisuudennäkymän”, lisäsi Brandstätter. “Se on hyväksi Volkswagenille, työntekijöillemme ja koko alueelle. Se osoittaa myös, että teollisuusalueen muodonmuutos on mahdollista Saksassa. Muodonmuutos kuitenkin toimii ainoastaan, jos se tehdään taloudellisesti. Siihen tarvitsemme kokonaisvaltaisen yleiskuvan mahdollisista sijainneista, josta keskustelemme Yritysneuvoston kanssa.

Saksalainen autonvalmistaja julkaisi juuri kolmannen neljänneksen tuloksensa. Samalla se pienensi odotettavissa olevia toimitusmääriään, sillä yrityksen on vaikea vastata kysyntään vallitsevan puolijohdepulan takia, joka on haitannut koko autoteollisuutta. Se laski myös myyntiennustettaan varoittaen, että pullonkaulat puolijohteiden toimituksessa ovat pahentuneet vuoden jälkipuoliskolla. Tämän vuoden toimitusmäärien odotetaan nyt olevan linjassa vuoden 2020 määrien kanssa.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.