Article Type: podcast

Millaiselta näyttää sähköajoneuvojen akkujen tulevaisuus?

Kun yhä useampi autoilija siirtyy polttomoottorien käytöstä sähköajoneuvoihin, teknologian kehitykselle asetetut vaatimukset kovenevat. Nykyiset akut ovat olleet riittäviä monelle teknologian eturintamassa omaksuneelle, mutta kehitystä tarvitaan, ennen kuin markkinoilla voidaan saavuttaa laajempaa menestystä. 

Autovista24:n erikoistoimittaja Phil Curry halusi tietää, miten nykyinen akkuteknologia vaikuttaa markkinoihin ja millaisia hankkeita uusien, edistyneiden energian varastointiyksiköiden kehittämiseksi on käynnissä. Hän jututti Doron Myersdorfia, StoreDotin toimitusjohtajaa ja yhtä perustajista, ja he keskustelivat sähköajoneuvomarkkinoiden nykytilasta, startup-yrityksen tekniikan kehityksestä sekä siitä, miten pikalataus tehostaa myyntiä tulevaisuudessa. 

Tilaa Autovista24-podcast ja kuuntele aikaisempia jaksoja Applella, Spotifyssa, Google Podcasteissa ja Amazon Musicissa

Israelissa toimiva StoreDot kehittää uusia materiaaleja ja järjestelmiä sähköajoneuvojen akuille. Startupin kehitystyön ansiosta uudet akut latautuvat minuuteissa, minkä ansiosta lataamisesta tarvitsee huolehtia vähemmän – yksi suurimmista esteistä sähköajoneuvoihin siirtymisessä. Lataaminen muistuttaa bensiini- tai dieselkäyttöisen ajoneuvon lataamista, jolloin sähköajoneuvon käytöstä tulee kätevämpää. 

”Kehitämme pikalatausta, tai erittäin nopean lataamisen (extreme fast charging, XFC) järjestelmää, joka vaatii 350 kW tuottavan latausaseman sekä akun, joka pystyy vastaanottamaan tämän tehon lyhyessä ajassa ilman turvallisuushuolia tai ylikuumenemisongelmia”, sanoo Myersdorf. ”Tähän vaaditaan uutta akkuteknologiaa sekä infrastruktuuri, joka pystyy kehittymään samaan tahtiin sen mukana.” 

StoreDotin ratkaisussa akun anodipuolen grafiitti korvataan nanopisteillä, jotka kartuttavat varausta paljon nopeammin kuin nykyiset grafiittirakenteet. Nanopisteiden avulla latausnopeus voi kasvaa jopa 10-kertaiseksi, sillä ne lisäävät materiaalin pinta-alaa ja helpottavat ionien välistä vuorovaikutusta. 

Prosessi on kuitenkin mutkikkaampi kuin vain uusien materiaalien lisääminen akkuun, sillä muitakin seikkoja on huomioitava. ”Akuissa lämpötila on olennainen seikka, etenkin pikalatauksessa, jossa käytetään paljon suurempaa virtaa”, Myersdorf lisää. ”Ajoneuvoon on siis pumpattava satoja ampeereja ja lisäksi on varmistettava, että järjestelmään kehitetään oikea jäähdytysjärjestelmä.” 

StoreDot on kasvanut nopeasti viime vuosina ja testaa nyt akkuteknologiaansa useiden autonvalmistajien kanssa, ennen kuin suunnitelmissa edetään seuraavalle tasolle. Tähän sisältyy akkukeskeinen ajoneuvosuunnittelu sekä siitä huolehtiminen, että kaikki testit tehdään kokonaisilla akustoilla eikä vain kennoilla. Tämän yritys aikoo toteuttaa ensi vuonna. 

Käytettyjenkin sähköajoneuvojen markkinat hyötyvät paremmin suunnitelluista akuista, jotka latautuvat nopeammin ja kestävät kauemmin. Nykyisin autoilija on saattanut haluta siirtyä sähköajoneuvoon, mutta vanhojen akkujen mahdollinen heikkeneminen on voinut epäilyttää, jos varaa uuteen ajoneuvoon ei ole ollut. Uuden teknologian ansiosta käytettykin tehonlähde voi olla yhtä tehokas kuin polttomoottoriajoneuvossa useiden vuosien jälkeen. Näin raivataan taas yksi este sähköautoiluun siirtymisen tieltä ja pidetään sähköajoneuvot pidempään käyttökunnossa. 

Akkujen kehitys on todennäköisesti olennainen osa tulevaisuuden autoalaa, ja StoreDotin kaltaisilla startup-yrityksillä on siinä merkittävä rooli. Niiden on tehtävä yhteistyötä vakiintuneiden toimijoiden kanssa, jotta sähköajoneuvojen markkinoita voidaan parantaa kokonaisvaltaisesti ja käytännöllisiä vaihtoehtoja saadaan tarjolle niin kuluttajille kuin yrityksillekin. 

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista 24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Autovista Group Residual Value Awards (jäännösarvopalkinnot) 2023 

Autovista24 julkistaa yksinoikeudella 19. kesäkuuta alkaen ensimmäisten Autovista Group Residual Value Awards -palkintojen voittajat. Autovista Groupin syvälliseen tutkimukseen ja analyysiin perustuvat yleiseurooppalaiset palkinnot juhlistavat malleja, joilla on korkeimmat jäännösarvot. 

Julkistuksen lähestyessä Autovista Groupin Christian Schneider ja Autovista24:n toimittaja Tom Geggus keskustelivat näistä jännittävistä palkinnoista uudessa podcast-jaksossa. 

Projektia johtava Schneider selitti, miten Autovista Groupin asiantuntijat kokosivat ja laskivat tietoja 17:ltä Euroopan markkina-alueelta tunnistaakseen mallit, jotka säilyttävät arvonsa parhaiten. Dataan perustuvan lähestymistavan ansiosta palkinnot ovat entistä tärkeämpiä keskeisille autoalan toimijoille, kuten autonvalmistajille ja leasingyhtiöille. 

Näytä yhteenveto 

Autovista Group Residual Value Awards 2023 -palkintojen saajat paljastetaan 19.–29. kesäkuuta. Kahdeksan erillistä palkintoa julkistetaan yksinoikeudella Autovista24-sivustolla. Palkintokategoriat perustuvat segmenttiryhmiin ja voimansiirtovaihtoehtoihin. 

Palkinnot juhlistavat jokaista kahdeksaa voittajaa ja toiselle sijalle tulleita malleja sekä tarjoavat ainutlaatuista tietoa Autovista Groupilta. Mutta miten voittajat laskettiin? 

Palkintomenetelmä 

Palkinnot eivät perustu tuomaripaneelin valintaan vaan Autovista Groupin käytettävissä olevaan laajaan tietomäärään. Autovista Groupin asiantuntijat kokosivat, laskivat ja analysoivat tätä dataa, ja työn tuloksena he saivat selville tämän vuoden voittajamallit. Selvityksessä käytettiin käytettyjen autojen markkinatietoja helmi-huhtikuulta 2023 sekä 36 kuukauden ikäisten, 60 000 km ajettujen autojen jäännösarvojen ennustetietoja. 

Schneider ja Autovista Groupin analyytikot ja toimittajat tutkivat yhdessä tietoja 17:stä eri Euroopan maasta. Tiedot kerättiin seuraavista maista: Alankomaat, Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Suomi, Sveitsi, Tšekki, Unkari ja Yhdistynyt kuningaskunta. 

Päästäkseen mukaan vertailuun mallien oli oltava valitun luokan hevosvoimajakauman 20. ja 90. prosenttipisteen välillä. Tämän tarkoituksena oli estää sarjataulukkoa muodostumasta sellaiseksi, että se sisältäisi äärimmäisen tehokkaita autoja ja vääristäisi siten analyysin tulokset. 

Ajoneuvojen oli myös sijoituttava lähtöhinnoiltaan kohtuullisten mallien ja toisen ääripään, kuten tehokkaimpien urheiluautomallien, välimaastoon. Tämän tuloksena vertailussa keskityttiin yleisimpiin perusvarusteltuihin malleihin ja vältettiin hinta-asteikon ääripäissä olevia ajoneuvoja. 

Sen jälkeen Autovista Groupin analyytikot määrittivät kustakin mallista version, jolla on korkein jäännösarvo. Jäännösarvo on ilmaistu prosentteina voimassa olevasta listahinnasta (jäännösarvoprosentti, %RV). Mallit indeksoitiin jokaisella markkina-alueella siten, että mallien jäännösarvoprosentti jaettiin kyseisen kategorian keskimääräisellä jäännösarvoprosentilla. 

Autovista Group Residual Value Awards -palkinnot myönnettiin valituissa maissa lasketun kategorian indeksin keskiarvon perusteella. Sen jälkeen tuloksia painotettiin kunkin markkina-alueen uusien autojen myyntimääriin, jotta suurimpien markkinoiden poikkeukselliset tulokset saatiin mukaan lopullisiin lukuihin. 

Tässä ovat Autovista Group Residual Value Awards -palkintojen ensimmäiset voittajat:  

The 2023 Autovista Group Residual Value Award winners 

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle