Fuel Type: Plug-in Hybridi (PHEV)

CATL esittelee Kiinassa asemat, jossa sähköauton akun voi vaihtaa “minuutissa”

Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) – yksi Kiinan nopeimmin kasvavista yrityksistä – on esitellyt kotimarkkinoillaan akunvaihtopalvelun, jonka avulla kuluttajat voivat vaihtaa sähköauton akun yhdessä minuutissa.

Yritys ilmoitti uutisesta julkaisutilaisuudessa, jossa se esitteli EVOGO-nimellä kulkevan uuden palvelunsa. Kyseinen ratkaisu koostuu vaihdettavista akkumoduuleista, pikavaihtoasemista ja mobiilisovelluksesta. Palvelua tarjotaan aluksi kymmenessä kiinalaisessa kaupungissa, mikä edelleen edistää akkujen lataus- ja vaihtoasemien kaltaista infrastruktuuria.

Akunvaihto on Kiinassa paljon yleisempää kuin muualla maailmassa, ja autonvalmistaja Nio aikoo lisätä omaan 700:n akunvaihtoaseman verkostoonsa 100 uutta asemaa vuoteen 2025 mennessä. Palvelu herättää kiinnostusta muuallakin, joten Nio on ryhtynyt Shellin kanssa vuonna 2022 alkavaan pilottiprojektiin, jonka tarkoituksena on tuoda akunvaihtoasemat Eurooppaan.

Akut jaettuina hyödykkeinä

“Pidämme akkuja jaettuina hyödykkeinä enemmän kuin kuluttajan yksityisesti käyttämänä tuotteena”, sanoi Chen Weifeng, CATL:n tytäryhtiön Contemporary Amperex Energy Service Technology Ltd:n toimitusjohtaja. Hän lisäsi, että uusi tuote voisi auttaa sähköauton kuljettajia pääsemään eroon rangefobiasta eli toimintasädekammosta ja samalla poistaa akun lataamiseen liittyvän vaivan ja korkeat osto- ja ajokulut.

Yhtiön massatuotantona valmistama akku, joka on suunniteltu näyttämään suklaalevyltä, on kehitetty erityisesti jakamista varten. Se voi saavuttaa energiatiheyden, joka on 160 Wh/kg ja 325 Wh/l, mikä tarkoittaa, että yksi moduuli riittää takaamaan 200 kilometrin ajosäteen.

CATL:in palvelussa asiakkaat voivat vuokrata vaihtoasemilla yhdestä kolmeen akkumoduulia matkan toimintasäteestä riippuen. Yksi moduuli riittää työmatkoihin keskustassa, mutta pitemmille matkoille Nio suosittelee kahta moduulia.

Akut ovat yhteensopivia monien eri valmistajien täyssähköautojen kanssa ja sopivat eri kokoisiin ajoneuvoihin A00-, B- ja C-luokkien henkilöautoista kuorma-autoihin.

Yhteensopivuus ja kilpailu

“Akunvaihtoasemien ytimessä on akkujen yhteensopivuus erilaisiin autoihin, akun tarvekohtainen vuokraaminen sekä se, että akkujen lataus- ja vaihtopalvelut täydentävät toisiaan. EVOGO-akunvaihtoasema vie tilaa vain kolmen parkkipaikan verran ja siellä voidaan säilyttää jopa 48:aa Choco-SEB -moduulia. Akunvaihtoasemalla yksi moduuli voidaan vaihtaa minuutissa, joten asiakkaiden on mahdollista saada täysin ladattu akku milloin tahansa ilman pitkää odottelua. Lisäksi EVOGO tarjoaa eri alueille niiden ilmastoon sopivia vaihtoasemia”, CATL:ltä kerrotaan.

Yritys aloitti toimintansa kymmenen vuotta sitten, ja siitä on nopeasti tullut sijoittajien suosikki. Se on tehnyt Kiinasta johtavan maan sähköautojen akuissa. Yritys toimittaa akkuja suurimmalle osalle maailman autonvalmistajista, kuten Volkswagenille, BMW:lle ja Teslalle. The New York Timesin mukaan se hallitsee kolmannesta koko maailman autoakkumarkkinoista ja sen suurin kilpailija on LG. Muualla kilpailu kiristyy, sillä autonvalmistajat yrittävät tunkeutua akkumarkkinoille valmistamalla omia akkujaan tai sijoittamalla useisiin yrityksiin tuotantoketjujen monipuolistamiseksi.

Viime vuonna Geely, Volvo Carsin emoyhtiö, ilmoitti aikeistaan rakentaa 5 000 akunvaihtoasemaa ympäri maailman vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö esitteli palvelun mahdollistavaa teknologiaa vuoden 2021 internet-konferenssissa Wuzhenissa. Akun vaihtoon kului alle minuutti. Teslakin harkitsi akunvaihtomallia, mutta vetäytyi suunnitelmistaan keskittyäkseen mieluummin pikalatausasemien verkostoonsa.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.