news

Auto, joka imee hiilidioksidia ja puhdistaa ilmaa

Autovista24 | 25 elo 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Kuvittele auto, joka ajon aikana ottaa talteen enemmän hiilidioksidia kuin se tuottaa. Opiskelijatiimi Alankomaiden Eindhoven University of Technologysta on Zem-sähköautoprototyypin myötä tehnyt kuvitelmasta totta.

Zem käytännössä varastoi hiilidioksidia suoraan ilmakehästä ajon aikana, puhdistaa sen erityisessä suodattimessa ja päästää sitten ulos. Vaikka hanke on vielä alkuvaiheessa, TU/ecomotive -tiimin mielestä kehitystyö on motivoivaa, sillä tarkoitus on osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan ja tuoda ilmi se tosiasia, että henkilöautot tuottavat yli 60 prosenttia liikenteen päästöistä.

Avain Zemin kykyyn imeä hiilidioksidia ilmakehästä tehokkaasti on sen suodattimessa. Autolla voi tällä hetkellä matkustaa 320 kilometriä ennen kuin suodatinyksikkö on täynnä ja se pitää vaihtaa tai puhdistaa. TU/ecomotive -tiimi hakee parhaillaan patenttia kyseiselle ainutlaatuiselle komponentille, jonka ansiosta auto voi ottaa talteen kaksi kiloa hiilidioksidia vuodessa, kun vuosimatkaksi arvioidaan noin 32 000 ajokilometriä. Se tarkoittaa, että Zem-prototyyppi voi varastoida yhtä paljon hiilidioksidia kuin keskiverto puu yhden vuoden aikana.

“Prototyypillä vasta osoitetaan konseptin toimivuus, mutta näemme jo nyt, että pystymme laajentamaan suodattimen kapasiteettia tulevina vuosina. Hiilidioksidin talteenotto on edellytys sille, että voimme kompensoida tuotannossa ja kierrätyksessä syntyvät päästöt”, kertoi tiimin johtaja Louise de Laat.

Tyylikäs auto, jolla on vakava viesti

Ei ole liioiteltua sanoa, että kun startupit julkaisevat tuliteriä prototyyppejään, tulokset voivat olla mitä eriskummallisimpia. On virkistävää, että Zem on tyylikäs urheilullinen kaksiovinen coupé, jonka voi helposti kuvitella tulevaisuuden teille.

Auton kestävän kehityksen viesti korostuu myös valmistusprosessissa. Kaikki ajoneuvon materiaalit ja osat voidaan kierrättää tai käyttää uudelleen. TU/ecomotive on tehnyt yhteistyötä toisen Eindhovenissa toimivan yrityksen, Black Bear Carbonin kanssa, joka on erikoistunut kierrättämään käytettyjä autonrenkaita. Zemin itsekantava kori valmistetaan renkaiden kierrätysmateriaaleista ja tämä prosessi on hiilidioksidipäästöjen vähentämisen keskiössä.

Monet autonvalmistajat tarjoavat nykyään malleissaan kaksisuuntaista latausta, ja myös Zem ottaa menetelmästä kaiken irti. Kaksisuuntainen latausteknologia mahdollistaa niin sanotut. vehicle-to-grid ja vehicle to home -energiansiirrot, joissa sähköauto palauttaa virtaa akustaan takaisin sähköverkkoon tai suoraan kotitalouteen. Se voi sen vuoksi tuottaa energiaa kodinkoneisiin ja muihin kuin autoihin liittyviin laitteisiin tai tasoittamaan piikkejä yleisessä energiankysynnässä.

Zemin kaksisuuntaisen latausteknologian lisäksi auton katolle on sijoitettu aurinkopaneeleja, jotka hyödyntävät sekä akkuja että ylimääräistä tilaa katolla ja vähentävät siten päästöjä, jopa auton seisoessa paikallaan.

TU/ecomotive on tehnyt yhteistyötä CEAD:in ja Royal3D:n kanssa ja hyödyntänyt 3D-tulostusta auton valmistusprosessissa. Zemin kori ja korin paneelit on valmistettu tällä tavoin, mikä vähentää huomattavasti jätettä, sillä muovit ovat kierrätettäviä ja ne voidaan rouhia käytettäviksi uudelleen muissa projekteissa.

TU/ecomotive-tiimi on jo yli vuosikymmenen ajan kehittänyt Eindhoven University of Technologyssa ajoneuvoja, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja joissa esitellään siihen liittyvää teknologiaa koko autoalalle. Pienen tiimin tavoitteena on rakentaa uusi innovatiivinen auto 12–18 kuukauden välein.

”Haluamme kutkuttaa alaa näyttämällä, mikä on mahdollista jo nyt”, vahvistaa Nikki Okkels, TU/ecomotiven ulkoisista suhteista vastaava päällikkö. ”Jos 35 opiskelijaa voi suunnitella, kehittää ja toteuttaa miltei hiilipäästöttömän auton yhdessä vuodessa, on tilaisuuksia ja mahdollisuuksia myös teollisuudella.

”Peräänkuulutamme alaa vastaamaan tähän haasteeseen, ja tietysti me olemme mielellämme mukana ajatustyössä. Oma kehitystyömmekään ei ole vielä valmis, ja haluamme ottaa isoja harppauksia tulevina vuosina. Kutsumme lämpimästi autonvalmistajat tutustumaan työhömme.”

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.