Artikkelit Uutiset

Bosch luo eurooppalaisen toimitusketjun puolijohteille

Autovista24 | 04 helmi 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

bosch

Saksalainen teknologiayritys Bosch, yksi maailman suurimmista autoalan tavarantoimittajista, yrittää ratkaista autoteollisuutta lamauttavaa puolijohdepulaa, joka on entisestään lisännyt autonvalmistajien huolia. Yritys haluaa luoda eurooppalaisen toimitusketjun piikarbidipuolijohteille (SiC), joiden se sanoo mahdollistavan energiatehokkaamman ja kestävämmän talouden.

Bosch johtaa yhtymää, jossa seitsemästä eri Euroopan maasta tulevat yliopistot, tutkimuslaitokset ja 34 yritystä ovat ryhtyneet yhteistyöhön kestävän eurooppalaisen tuotantoketjun perustamiseksi.

Autoteollisuutta on vaivannut jatkuva rakenteellinen pula puolijohteista, ja niiden kysyntä on ollut suurempaa kuin kyky tuottaa niitä. Maailmanlaajuiset pullonkaulat ovat haitanneet siruista riippuvaisten tuotteiden valmistusta, joihin autojen lisäksi kuuluu paljon muutakin elektroniikkaa.  

Transform-projekti

Osana EU:n rahoittamaa Transform-projektia Bosch ja muut osallistujat tarkastelevat toimitusketjun kaikkia osatekijöitä ja keskittyvät sekä piikiekkojen ja muiden perusraaka-aineiden tuotantoon, että valmiisiin SiC-tehopuolijohdelaitteisiin ja tehoelektroniikkaan.

“Transform-projektin tarkoitus on varmistaa Euroopalle johtoasema piikarbidiin perustuvassa uudessa teknologiassa”, sanoi Jens Fabrowsky, Boschin autoteollisuusosaston varajohtaja.

Julkisrahoitteisen projektin on suunniteltu jatkuvan vuoteen 2024 asti, ja sen budjetti on yli 89 miljoonaa euroa. Projekti on yksi monista, jotka etsivät kestäviä tapoja parantaa energiatehokkuutta muun muassa sähköisen liikenteen ja uusiutuvan energian saralla. “SiC-puolijohteita ja elektroniikan komponentteja, joissa puolijohteita käytetään, pidetään tehokkaimpana tapana hyödyntää käytettävissä olevaa sähköä”, kertoi Bosch.

SiC-markkinat ovat kasvussa

Yritys viittasi tutkimukseen, jonka oli tehnyt markkinatutkimukseen erikoistunut yritys Yole. Tutkimuksessa ennustetaan SiC-markkinoiden kasvavan keskimäärin 30 prosenttia vuodessa eli 2,2 miljardiin euroon (2,5 miljardiin dollariin) vuoteen 2025 mennessä. Tällaisen teknologian kysyntä tulee kasvamaan nopeasti erityisesti energia-alan sovellusten, kuten sähköautojen voimalaitteiden, latausasemien ja energiainfrastruktuurin siivittämänä.

Projektissa tarkastellaan myös uudenlaisten SiC-teknologioiden kehitystä, ja pyrkimyksenä on varmistaa, että niiden tuottamiseen tarvittavat koneet ja välineet ovat eurooppalaisten valmistajien saatavilla. Miksi Bosch keskittyy erityisesti SiC-teknologiaan? Koska se tuo mukanaan lukuisia etuja, joilla voidaan säästää merkittäviä määriä energiaa ja olla ympäristöystävällisempiä.  

“Yleensä [puolijohde]laitteissa olevat sirut on tehty ultrapuhtaasta piistä. Se korvautuu tulevaisuudessa kasvavissa määrin piikarbidilla, mikä tarjoaa useita etuja verrattuna ultrapuhtaaseen piihin”, kertoi Bosch.

“Piikarbidipuolijohteet johtavat paremmin sähköä, eikä sähköä häviä yhtä paljon lämmön muodossa. SiC-mikrosiruja hyödyntävää tehoelektroniikkaa voidaan lisäksi käyttää paljon korkeammissa lämpötiloissa, jolloin yksinkertainen jäähdytysjärjestelmä riittää, mikä säästää energiaa. Piikarbidilla on myös voimakkaampi sähkökenttä, eli siitä tehdyt komponentit voivat olla kooltaan pienempiä ja silti tuottaa korkeamman tehomuunnoksen hyötysuhteen.”

Bosch vahvisti hiljattain, että se lisää mikrosirujen tuotantoa Saksan ja Malesian tuotantolaitoksillaan. Yritys kertoi viime kuussa käyttävänsä 400 miljoonaa euroa Dresdenin, Reutlingenin ja Penangin tehtaillaan. Bosch aikoo laajentaa järjestelmällisesti puolijohteiden tuotantoaan, ja yritys toivoo pystyvänsä tukemaan eurooppalaista autoteollisuutta, joka on jatkanut laskuaan sirukriisin vuoksi.

Häiriöitä aiheuttaneen sirupulan vuoksi Euroopan komissio teki syyskuussa ehdotuksen eurooppalaisesta siruja koskevasta säädöksestä, johon kuuluisi niiden tutkimus ja tuotantokapasiteetti. Eurooppa on vahvasti riippuvainen Aasiassa tuotetuista siruista ja pyrkii parantamaan kykyään selvitä ulkoisista tuotantovajeista.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.