Kehittyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien arviointi Euro NCAP:n avulla

Autovista24 | 07 heinä 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Automaailmassa on nähty lukuisia turvallisuustavoitteita. Turvavyöt, turvatyynyt ja törmäysvyöhykkeet ovat kaikki auttaneet suojelemaan ihmishenkiä. Mutta miksi lopettaa reaktiivisiin toimenpiteisiin, kun ennakoivat ominaisuudet voivat auttaa estämään törmäyksiä?

Edistyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) näyttävät lupaavan juuri tämän. Teknologia on kuitenkin arvioitava kunnolla, jotta tiedetään, mikä toimii. Esiin astuu Euro NCAP. Autovista24:n apulaistoimittaja Tom Geggus ja Adriano Palao, ADAS:n ja Euro NCAPin automatisoidun ajon tekninen johtaja, keskustelevat autojen turvallisuuden tulevaisuudesta.

Tilaa Autovista24 podcast ja kuuntele aiempia jaksoja Applessa, Spotifyssa, Google Podcasteissa ja Amazon Musicissa.

Jakson synopsis

Hidastettujen törmäystestivideoiden synonyymi Euro NCAP tunnetaan käytännönläheisestä lähestymistavastaan autojen turvallisuuden testaamiseen. Palao selittää Euro NCAP:n pyrkivän edistämään turvallisuusjärjestelmiä, jotka ylittävät tyyppihyväksynnän vähimmäisvaatimukset.

Kun kehittyvät autonomiset teknologiat luovat uusia mahdollisuuksia autoteollisuuteen, kansainvälinen järjestö on arvioinut ja luokittanut edistyneitä kuljettajan apujärjestelmiä. ”Aktiiviset turvallisuustestit jakautuvat riskialttiiden tienkäyttäjien ja turvallisuusapujen alueille”, Palao hahmottelee.

Riskialttiiden tienkäyttäjien suojaukseen sisältyy jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden autonomisen hätäjarrutuksen (AEB) testit,  moottoripyörät lisätään ensi vuodesta alkaen. Samaan aikaan turva-apuosa huomioi autojen välisen AEB:n, nopeusavustinjärjestelmät, kaistan tukijärjestelmät ja matkustajien tilan valvonnan.

Euro NCAP testasi hiljattain Nissan Qashqain, Volkswagenin (VW) ID.5:n, Polestar 2:n ja Jaguar I-Pacen takana olevaa ADAS:ia. Tulokset osoittivat autonomisen turvatekniikan nopean kehityksen. Vielä vaikuttavampaa on, että yksi parhaista arvioitavissa olevista ajoneuvoista oli myös yksi edullisimmista. ”Mielestäni on vaikuttavaa, että yksi ohjelman edullisimmista ajoneuvoista saavutti korkeimman pistemäärän sekä tähtiluokituksessa että ajoavusteisessa luokituksessa”, Palao kommentoi.

uro NCAP ei kuitenkaan ole sidottu pelkästään henkilöautojen testaamiseen. Kysynnän räjähdysmäisen kasvun jälkeen COVID-19:n aikana, kevyissä hyötyajoneuvoissa (LCV) esiintyviä ADAS-järjestelmiä tutkitaan myös. ”Kun kevyiden hyötyajoneuvojen kalusto kasvaa maailmanlaajuisesti, Euro NCAP pitää välttämättömänä sisällyttää tämäntyyppiset ajoneuvot luokitusohjelmaan, koska kalustopäälliköt ymmärtävät turvallisuuden tärkeyden yrityksilleen”, Palao sanoo.

Euro NCAPia kritisoitiin viimeaikaisessa Carwowin artikkelissa kaistan tukiteknologiasta. Siinä Matthew Avery, Euro NCAP:n hallituksen jäsen ja Thatcham Researchin strateginen tutkimusjohtaja, sanoi turvallisuusorganisaation testien johtaneen  autonvalmistajien ”ajourateknologian” käyttämiseen . Palao selitti organisaation kannan ja sanoi, että Euro NCAP:n kaistatuen arviointi on olennainen tahattoman tieltä poikkeaman ja mahdollisen törmäyksen aiheuttaman riskin vuoksi.

Vuoden 2030 etenemissuunnitelmaansa ajatellen Palao pystyi myös antamaan kurkistuksen siihen, mitä Euro NCAPlle on tulossa. Autoalan yritysten kanssa tapaamisen jälkeen turvallisuusorganisaatio pohtii korkeamman automaation ja ajoneuvojen yleisen turvallisuuden vaikutuksia.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.