Artikkelit podcast

Millaiselta näyttää sähköajoneuvojen akkujen tulevaisuus?

Autovista24 | 23 loka 2023

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Kun yhä useampi autoilija siirtyy polttomoottorien käytöstä sähköajoneuvoihin, teknologian kehitykselle asetetut vaatimukset kovenevat. Nykyiset akut ovat olleet riittäviä monelle teknologian eturintamassa omaksuneelle, mutta kehitystä tarvitaan, ennen kuin markkinoilla voidaan saavuttaa laajempaa menestystä. 

Autovista24:n erikoistoimittaja Phil Curry halusi tietää, miten nykyinen akkuteknologia vaikuttaa markkinoihin ja millaisia hankkeita uusien, edistyneiden energian varastointiyksiköiden kehittämiseksi on käynnissä. Hän jututti Doron Myersdorfia, StoreDotin toimitusjohtajaa ja yhtä perustajista, ja he keskustelivat sähköajoneuvomarkkinoiden nykytilasta, startup-yrityksen tekniikan kehityksestä sekä siitä, miten pikalataus tehostaa myyntiä tulevaisuudessa. 

Tilaa Autovista24-podcast ja kuuntele aikaisempia jaksoja Applella, Spotifyssa, Google Podcasteissa ja Amazon Musicissa

Israelissa toimiva StoreDot kehittää uusia materiaaleja ja järjestelmiä sähköajoneuvojen akuille. Startupin kehitystyön ansiosta uudet akut latautuvat minuuteissa, minkä ansiosta lataamisesta tarvitsee huolehtia vähemmän – yksi suurimmista esteistä sähköajoneuvoihin siirtymisessä. Lataaminen muistuttaa bensiini- tai dieselkäyttöisen ajoneuvon lataamista, jolloin sähköajoneuvon käytöstä tulee kätevämpää. 

”Kehitämme pikalatausta, tai erittäin nopean lataamisen (extreme fast charging, XFC) järjestelmää, joka vaatii 350 kW tuottavan latausaseman sekä akun, joka pystyy vastaanottamaan tämän tehon lyhyessä ajassa ilman turvallisuushuolia tai ylikuumenemisongelmia”, sanoo Myersdorf. ”Tähän vaaditaan uutta akkuteknologiaa sekä infrastruktuuri, joka pystyy kehittymään samaan tahtiin sen mukana.” 

StoreDotin ratkaisussa akun anodipuolen grafiitti korvataan nanopisteillä, jotka kartuttavat varausta paljon nopeammin kuin nykyiset grafiittirakenteet. Nanopisteiden avulla latausnopeus voi kasvaa jopa 10-kertaiseksi, sillä ne lisäävät materiaalin pinta-alaa ja helpottavat ionien välistä vuorovaikutusta. 

Prosessi on kuitenkin mutkikkaampi kuin vain uusien materiaalien lisääminen akkuun, sillä muitakin seikkoja on huomioitava. ”Akuissa lämpötila on olennainen seikka, etenkin pikalatauksessa, jossa käytetään paljon suurempaa virtaa”, Myersdorf lisää. ”Ajoneuvoon on siis pumpattava satoja ampeereja ja lisäksi on varmistettava, että järjestelmään kehitetään oikea jäähdytysjärjestelmä.” 

StoreDot on kasvanut nopeasti viime vuosina ja testaa nyt akkuteknologiaansa useiden autonvalmistajien kanssa, ennen kuin suunnitelmissa edetään seuraavalle tasolle. Tähän sisältyy akkukeskeinen ajoneuvosuunnittelu sekä siitä huolehtiminen, että kaikki testit tehdään kokonaisilla akustoilla eikä vain kennoilla. Tämän yritys aikoo toteuttaa ensi vuonna. 

Käytettyjenkin sähköajoneuvojen markkinat hyötyvät paremmin suunnitelluista akuista, jotka latautuvat nopeammin ja kestävät kauemmin. Nykyisin autoilija on saattanut haluta siirtyä sähköajoneuvoon, mutta vanhojen akkujen mahdollinen heikkeneminen on voinut epäilyttää, jos varaa uuteen ajoneuvoon ei ole ollut. Uuden teknologian ansiosta käytettykin tehonlähde voi olla yhtä tehokas kuin polttomoottoriajoneuvossa useiden vuosien jälkeen. Näin raivataan taas yksi este sähköautoiluun siirtymisen tieltä ja pidetään sähköajoneuvot pidempään käyttökunnossa. 

Akkujen kehitys on todennäköisesti olennainen osa tulevaisuuden autoalaa, ja StoreDotin kaltaisilla startup-yrityksillä on siinä merkittävä rooli. Niiden on tehtävä yhteistyötä vakiintuneiden toimijoiden kanssa, jotta sähköajoneuvojen markkinoita voidaan parantaa kokonaisvaltaisesti ja käytännöllisiä vaihtoehtoja saadaan tarjolle niin kuluttajille kuin yrityksillekin. 

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista 24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.