Mitä ovat autojen on demand -ominaisuudet?

Autovista24 | 03 elo 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Mitä ovat autojen on demand-ominaisuudet (engl. functions on demand, FOD)? Kyseinen uraauurtava teknologia saattavaa muuttaa autojen suunnittelua ja kehitystä sekä autonvalmistajien suhtautumista lisävarusteisiin. Se voi myös hyödyttää kuluttajia, mutta mitä tapahtuu sen myötä käytettyjen autojen markkinoille? Autovista24:n avustava päätoimittaja Tom Geggus vastaa näihin ja muihin kysymyksiin tuoreimmassa tietoiskuvideossa (englannin kielellä).

Ominaisuuksia tarpeen vaatiessa

Vaikka on demand -ominaisuudet ja langattomat päivitykset ovatkin läheisesti yhteydessä toisiinsa, niitä ei silti pitäisi sekoittaa keskenään. Molemmat hyödyntävät langattomia palveluita parantamaan ajoneuvon teknisiä kykyjä, mutta vain toinen niistä voi olla suora tulonlähde. Kun kyseessä on potentiaali tilausmalliin, jossa maksetaan käytön mukaan, on tämän räätälöintijärjestelmän kaupallistaminen valtava asia.

On demand -ominaisuudet vähentävät tehtaissa tapahtuvaa räätälöintiä, joten ne antavat kuluttajille mahdollisuuden aktivoida haluamansa toiminnot silloin kun he niitä tarvitsevat. Kuluttajilla on mahdollisuus tutustua ja tarttua moniin ominaisuuksiin navigaatiojärjestelmistä kehittyneisiin ajoavustinärjestelmiin. Ja koska nämä järjestelmät eivät ole pysyviä, käyttäjä voi ajan saatossa muokata valintojaan.

Teknologia luo uusia kaupallisia mahdollisuuksia niille autoalan yrityksille, jotka suostuvat asentamaan autoihinsa jo etukäteen kaikki valmiudet on demand -toiminnoille. Siihen liittyy kuitenkin riskialtista tasapainottelua. Käyttöönottoaan odottavien järjestelmien on oltava tarpeeksi edullisia, jotta niitä voidaan asentaa massoittain, mutta myös tarpeeksi houkuttelevia, jotta kuluttajat ottaisivat ne käyttöön. Mikäli yritykset yliveloittavat kalliista ja epäkiinnostavista järjestelmistä, on varmaa, että ne menettävät otteensa kyseisestä teknologiasta.

On demand -toiminnot voivat myös parantaa autojen jäännösarvoja käytettyjen autojen markkinoilla. Hyvän keskiarvovarustelutason ja jatkuvan joustavuuden ansiosta näiden mallien jäännösarvot pysyvät vakaina. Ostajille tulee entistä harvemmin eteen vaikea ota tai jätä -tilanne, jossa heidän valintojaan rajoittavat mallit, joiden toiminnot eivät vastaa heidän tarpeitaan. Autoalan yritysten pitäisi tarjota keino tunnistaa, mitkä on demand -ominaisuudet autoon on saatavilla. Tämä auttaisi vähentämään epäselvyyttä ja hukkaan meneviä arvoja käytettyjen autojen markkinoilla.

Autovista Groupin pääekonomisti Christof Engelskirchen (FT) ja Autovista24:n pääanalyytikko Sonja Nehls ovat aiemmin keskustelleet on demand -potentiaalista Autovista24:n podcast-jaksossa. Keskustelussa käsiteltiin yksityiskohtaisesti muun muassa on demand -ominaisuuksien soveltamista, vaikutuksia ja seurauksia käytettyjen autojen markkinoille.

Autovistan Mikä on? -sarja esittelee tärkeimpiä autoalla käytettyjä termejä ja teknologioita. Aiempi aiheita ovat olleet puolijohteet, langattomat päivitykset, kaksisuuntainen lataus, sähköajoneuvot, tyyppihyväksyntä, itseohjausteknologia, kausitasoitettu uusien rekisteröintien määrä, omistamisen kokonaiskustannukset sekä jäännösarvot.

Tilaa Autovista24:n YouTube-kanava ja ota ilmoitukset käyttöön. Jos pidät videosta, tykkää ja jaa kavereillesi. Voit myös kertoa Autovista24-tiimille, mitä autoalan termejä haluaisit heidän selittävän tulevissa Mikä on? -videoissa tai jopa ehdottaa aihetta seuraavaan syväluotaavaan podcastkeskusteluun. Suuntaa siis Twitter- LinkedIn- tai YouTube-profiileihimme ja jätä meille kommentti.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.