Audi parantaa polttomoottoriautojensa ympäristökestävyyttä erityisesti kuusisylinterisissä dieselajoneuvoissa hyväksymällä niiden käyttöön uusitutuvan vetykäsitellyn kasviöljypolttoaineen (HVO).
Autot, joissa on korkeintaan 210 kW:n (286 hv) V6-dieselmoottori, ja jotka lähtevät autonvalmistajan tehtailta helmikuun puolesta välistä alkaen, voidaan eurooppalaisen standardin EN 15940 mukaan tankata HVO-dieselillä. Kyseisen uusiutuvan polttoaineen avulla on mahdollista saavuttaa 70–90 % pienemmät hiilidioksidipäästöt fossiilidieseliin verrattuna, ilmoittaa Audi.
HVO-diesel on hyväksytty Euroopassa käytettäväksi myös nelisylinterisissä dieselmoottoreissa, kuten Audi A3-, Q2- ja Q3-malleissa, jotka on valmistettu vuoden 2021 kesäkuun jälkeen.
Saksalainen autonvalmistaja on sitoutunut lopettamaan polttomoottorimallien kehittämisen, ja Euroopassa viimeisen polttomoottoriauton uskotaan lähtevän tuotantolinjoilta vuonna 2033. Vaikka uusien dieselautojen markkinat ovat romahtaneet, käytettyinä niitä myydään koko Euroopassa yhä kohtalaisen paljon. Nyt kun Audi on hyväksynyt HVO-dieselin käytön autoissaan, voi olla, että sitä käytetään niissä vielä vuosia. Samalla autoista tulee ekologisesti kestävämpiä ja todellinen vaihtoehto sähköautoille.
Puhtaampaa palamista
HVO-dieselin toinen etu on, että sillä on huomattavasti korkeampi setaaniluku, eli sen palaminen on tehokkaampaa ja puhtaampaa kuin tavallisen dieselin.
“Koska HVO-dieselin setaaniluku on 30 prosenttia korkeampi, sen syttyminen moottorissa tulee tehokkaammaksi”, kommentoi Matthias Schober, V-TFSI-, TDI- ja PHEV-voimansiirtokoneistojen kehityksestä vastaava johtaja Audilla. ”Hyödyt havaitaan erityisesti autojen kylmäkäynnistyksessä. Testasimme HVO:n vaikutuksia erilaisiin komponentteihin, suorituskykyyn ja pakokaasupäästöihin erityisissä validointikokeissa ennen sen hyväksymistä.”
Audi on priorisoinut uuden polttoaineen hyväksymisessä suosituimpia moottorimallejaan, jotta mahdollisimman moni asiakas voisi käyttää HVO-dieseliä. On todennäköistä, että nämä autot pysyvät Euroopan teillä vielä hyvän aikaa ja samalla lisäävät HVO:n etuja vuosiksi eteenpäin.
HVO-dieseliä on saatavilla yli kuudellasadalla huoltoasemalla Euroopassa, joista suurin osa on Skandinaviassa, jossa ympäristörajoitukset ovat erityisen kireät. Saksassa ainoastaan muutama huoltoasema tarjoaa tällä hetkellä HVO-dieseliä, mutta niiden määrä on kasvussa. Toisin kuin melkein kaikissa muissa EU-maissa, Saksassa polttoainestandardia EN 15940 ei ole vielä sisällytetty maan polttoaineen laatusäädöksiin.
Polttoainetta ruokaöljyistä
Audi on lisännyt merkittävästi osaamistaan kestävien polttoaineiden valmistuksessa erilaisten pilottihankkeiden avulla. Polttoaineita käytetään koko Volkswagen (VW) Groupissa ja ne tarjoavat hyvän perustan yleisen kestävän energiajärjestelmän kehitykseen.
HVO:n valmistuksessa käytetään ylijäämä- ja jätemateriaalia, kuten ruokateollisuuden öljyjätettä tai maatalouden ylijäämiä. Kun niihin lisätään vetyä vetykäsittelyssä, öljyt muuttuvat alifaattisiksi hiilivedyiksi. Käsittelyssä kasviöljyjen ominaisuuksia muutetaan paremmin dieselmoottoreihin sopiviksi. HVO:ta voidaan lisätä tavalliseen dieseliin, jolloin fossiilisia osia korvataan, tai sitä voidaan käyttää sekoittamattomana sataprosenttisena polttoaineena.
HVO-nestepolttoainetta tuotetaan biomassasta (biomass-to-liquid, BTL). Sen lisäksi on muitakin tapoja tuottaa synteettisiä dieselpolttoaineita, kuten maakaasusta tuotettu nestepolttoaine (gas-to-liquid, GTL) ja sähköstä tuotettu nestepolttoaine (power-to-liquid, PTL). Jälkimmäistä saadaan kestävästi uusiutuvasta energiasta, vedestä ja ilmakehän hiilidioksidista.
Uusiutuvista dieselpolttoaineista käytetään niitä koskevan standardin EN 15940 mukaan englanninkielistä termiä x-to-liquid, eli XTL, jossa X merkitsee alkuperäistä ainesosaa. XTL-merkintä tulee uusiutuvia dieselpolttoaineita sisältäviin polttoainepumppuihin sekä sellaisten Audien polttoainetankkien korkkeihin, joihin kyseinen polttoaine on hyväksytty.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.