Kian Niro muodostaa vertailukohteen koko autonvalmistajan sähköautotuotesarjalle. Edeltävä malli nimeltään e-Niro osoitti, että Kia on vakavissaan kiinnostunut sähköautomarkkinoista. Sen jälkeen valmistaja on tuonut markkinoille EV6:n, ja se suunnittelee uusia malleja tuleville vuosille.
Nimi Niro pysyy kuitenkin Kian sähköisen tulevaisuuden keskiössä, kuten tuorein mallikin osoittaa. Nyt Niro EV -nimellä kulkeva auto noudattelee korealaisen yhtiön uutta muotoilua, jossa kuvioitua etusäleikköä jakaa paksu vaakapalkki. Palkissa on täyssähkö- ja hybridimalleissa latauspistokkeen paikka.
EV Niron takaosa näyttää madalletulta, ja kapeat ledtakavalot kaartuvat katon linjasta kohti korin keskiosaa. Kaareva profiili jatkuu alas ohjauspyörän tasoon asti. Tämä saa aikaan vaikutelman siitä, että auto olisi kiinni tiessä.
Aeroblade tuo tyyliä
Uutta suunnittelua edustaa myös Aeroblade, joka sekin auttaa auton vakauttamisessa. Käytännössä se on auton molemmilla puolilla c-pilarissa oleva siiveke. Puolessa välissä kattoa ja pyöräkoteloa siivekkeessä on aukko ja sen edessä ilmanohjausta helpottavat juovat. Ominaisuus tekee ajosta hiljaisempaa ja parantaa aerodynamiikkaa, mikä puolestaan lisää ajosädettä. Aeroblade on myös osa muotoilua ja se on maalattu auton korista erottuvalla värillä. Kuljettajat voivat kuitenkin halutessaan valita ne samanvärisiksi.
Puhdaslinjaiseen ja eleganttiin sisätilaan on valittu laadukkaita materiaaleja, ja tilan tunnelma on rauhallinen. Auton laitteita ja viihdejärjestelmää ohjataan kahden 10,25-tuumaisen näytön avulla. Valikot ja grafiikka ovat intuitiivisia, mikä tekee käytöstä helpompaa kuin joidenkin kilpailijoiden järjestelmissä. Ilmastointia hallitaan painikkeilla ja säätimillä, jolloin käyttö on yksinkertaisempaa kuin autoissa, joissa ilmastointijärjestelmää hallitaan täysin kosketusnäyttöjen kautta.
Autossa on myös virran ulosoton mahdollistava Vehicle to Load -järjestelmä, joka oli saatavilla jo Kia EV6:ssa. Järjestelmän avulla on mahdollista kytkeä tavallisia sähkölaitteita auton pistorasiaan. Käytännöllisyys näkyy myös tavaratilassa, joka 475 litran tilavuudellaan on paljon suurempi kuin joidenkin kilpailijoiden malleissa.
Suurempi ajosäde – suurempi hinta
Kia Niro EV on saatavilla sekä perinteisenä että lataushybridinä ja täyssähköisenä. Täyssähköisessä mallissa 64,8 kWh akku tuottaa 460 kilometrin ajosäteen. Vaikka tämä on parempi kuin monella kilpailijalla, olisi mallia hyödyttänyt vieläkin suurempi akku ja ajosäde, erityisesti kun täyssähköautomarkkinat kehittyvät ja isokokoiset mallit ovat parhaimmillaan 480 kilometrin matkoilla. Tämä voi muodostua esteeksi monille yritysautoilijoille, joille pitkät ajosäteet ovat edellytys.
Uuden mallin myötä nousevat myös hinnat ja ne nousevat merkittävästi verrattuna edeltäjä e-Niroon. Malli on nyt kalliimpi kuin monet lähimmät kilpailijat ja vaikka muotoilu, toteutus ja käytännöllisyys ovatkin parantuneet, se ei välttämättä riitä perustelemaan kalliimpia hintoja kuluttajalle. Kia tarjoaa kuitenkin Niro EV:lle seitsemän vuoden takuun, mikä tuo mielenrauhaa niille, jotka haluaisivat esimerkiksi ostaa kolme tai neljä vuotta vanhan mallin.
C-SUV-segmentistä on tulossa yhä voimakkaammin kilpailtu markkina, kun autonvalmistajat kehittävät uusia malleja ja erityisesti sähköautot alkavat kasvattaa suosiotaan. Se, että autossa on kehitetty edellisen sukupolven malleja parantamalla ulkonäköä ja ajettavuutta, ja samalla on lisätty automerkin näkyvyyttä sähköautojen maailmassa antaa Kia Niro EV:lle tilaisuuden loistaa.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.