Uutuusesittely: Volkswagen ID.5 nojaa sähköautobrändin suosioon

Autovista24 | 18 heinä 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Volkswagenin ID.-tuotesarja on jo vakiinnuttanut paikkansa sähköautojen alabrändinä, eikä ole mikään salaisuus, että suosittujen ID.3- ja ID.4 -mallien rinnalle julkistetaan useita tuoreita malleja. Uuden ID.5:n odotetaan ylläpitävän kiinnostusta VW-brändillä käynnissä olevaan sähköistämiseen.

Ensinäkemältä ID.5 on mieluisa ilmestys, tosin se ei muotoilultaan eroa juurikaan ID.4:stä. Ulkoisesti huomattavin eroavaisuus on coupén lailla kaartuva katto, joka taipuu takaspoileria kohti luoden illuusion siitä, että auto on tavallista kaupunkimaasturia pienempi ja linjakkaampi. Madallettu katto ei kuitenkaan tee sisätiloista ahtaita, ja tilaa on edelleen pisimmillekin takapenkkiläisille.

Auto on myös käytännöllinen, sillä tavaratila on kasvanut ID.4-mallista – tosin vain kuuden litran verran. Sisätilat ovat selkeät ja tilavat, sillä matala kardaanitunneli tuo lisätilaa myös takana matkustaville. Volkswagen ID.5:ssä on käytössä autonvalmistajan ohjelmistoversio 3.0, jossa on parannettu reitinsuunnittelua ja 12-tuumaisen infotainment-näytön vasteaikaa sekä lisätty latauksen suorituskykyä.

Mitä tulee voimansiirtoon ja lataukseen, 77 kWh:n akku riittää WLTP-tietojen mukaan jopa 520 kilometrin ajosäteelle. ID.5:stä tulee saataville kolme varianttia: Pro, Pro Performance ja GTX. Niistä viimeisin on tarkoitettu viittaukseksi VW:n bensiini- ja dieselkäyttöisten urheiluautojen GTI-brändiin. Pro-versiossa tehoja on 128 kW/174 hv, Pro Performancessa 150 kW/204 hv ja nelivetoisessa GTX:ssä 220 kW/299 hv. Ilman takajarrulevyjä kiihdytys ja jarrutus eivät kuitenkaan ole aivan yhtä tehokkaita kuin joissain kilpailevissa malleissa.

Kaikki yhteneväisyydet eivät ilahduta

ID.5:llä on paljon yhtäläisyyksiä ID.4:ään, sillä se on käytännössä urheilullinen päivitys tähän vanhempaan vakiintuneeseen malliin. Valitettavasti kaikki yhtäläisyydet autojen välillä eivät ole positiivisia. Sisätilojen materiaalien laatu on heikompaa kuin mitä Volkswagenilta on totuttu odottamaan sen bensiini- ja dieselautoissa. Kuten ID.4- ja ID.3-malleissa, myös ID.5:n sisusta on vuorattu monilla muovipinnoilla. Se ei synnytä tunnetta korkeasta laadusta, mikä on näin hintavalle autolle sääli.

Kuljettajaa ympäröivien säätimien suunnittelukaan ei ole ihanteellista. Ilmastointia hallitaan infotainment-järjestelmän kosketusnäytön kautta, ja säädöissä on monta vaihetta. Käsi käy helposti näytön alla oleviin kosketusherkkiin liukukytkimiin, kun muuttaa kosketusnäytön säätimiä. Vaikka toimintojen muuttaminen digitaalisiksi antaakin autonvalmistajille lisää mahdollisuuksia langattomiin päivityksiin tai on demand -palveluihin, herää kysymys kuljettajalle aiheutuvista häiriötekijöistä, kun hänen on keskityttävä enemmän näyttöön kuin edessä olevaan tiehen.

Kolmannen sukupolven ohjelmisto antaa kuitenkin Volkswagenille mahdollisuuden kehittää toimintoja, joita nähtiin ID.4:ssä. Näihin kuuluu mustaan väriin perustuva kaistaohjaustoiminto sekä Park Assist Plus -järjestelmä, jonka muistitoiminnolla auto osaa toistaa pysäköintiprosesseja, kun ne on tallennettu.

Riittääkö vahva merkkitietoisuus?

Kuten tässä viimeisimmässä uutuusesittelyssä kerrotaan, Volkswagenilla on vahvaa merkkitietoisuutta tärkeillä Euroopan markkinoilla, mikä on eduksi autojen jäännösarvoille. ID.-alabrändi on osoittautunut suosituksi ostajien keskuudessa ja vaikka malleja virtaa vasta hiljalleen käytettyjen autojen markkinoille, kiinnostus todennäköisesti jatkuu sellaisten asiakkaiden piirissä, jotka eivät etsi uutta autoa.

Kaiken kaikkiaan ID.5 on urheilullisempi variantti ID.4:stä, ja jää nähtäväksi, onko siinä tarpeeksi vakuuttamaan ostajat valitsemaan mallin Volkswagen-perheen tallikaverien, Skoda Enyaqin tai Enyaq Coupén sijasta. Vaikka ID.-tuoteperhe on yhä suosittu, tulossa on uusia malleja, jotka yrittävät haukata osansa Volkswagenin massamarkkinoille suunnatusta sähköautobrändistä. Uusia ID.-mallejakin on tuotannossa, ja autonvalmistaja toivoo niiden erottautuvan kilpailijoista, mutta myös toisistaan.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.