Volvo ilmoittaa jättävänsä ACEAN – etujärjestön asema horjuu

Autovista24 | 22 heinä 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen (ACEA) asema ja arvovalta on asettunut kyseenalaiseksi, kun ruotsalainen autovalmistaja Volvo kertoi jättävänsä vaikutusvaltaisen etujärjestön vuoden 2022 loppuun mennessä. Päätös seuraa Stellantisin viime kuussa tekemää ratkaisua luopua ACEA:n jäsenyydestä tänä vuonna.

Järjestö toimii Brysselissä ja sen tavoitteena on edustaa autonvalmistajien yhtenäistä näkemystä erityisesti nyt kun Euroopassa on käynnissä keskustelu 55-valmiuspaketista, jossa aiotaan kiristää ilmastotavoitteita. Yhtenäinen rintama on kuitenkin murtumassa. Kaksi jäsentä on ilmoittanut lähdöstään, kumpikin omista syistään: Stellantis haluaa perustaa oman liikkumiseen keskittyvän fooruminsa ja Volvo puolestaan kokee, etteivät sen ja ACEA:n kestävän kehityksen arvot ole yhteensopivia.

Riitasointuja

Sekä Volvo että Stellantis ovat olleet ACEA:ssa tärkeitä jäseniä. Järjestö edustaa 16:ta suurta autonvalmistajaa Euroopassa ja sitä johtaa BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse. Vaikka järjestön tavoite on ”edetä tiellä kohti nollapäästöjä”, ovat Volvon kestävän kehityksen tavoitteet kunnianhimoisempia, eivätkä ne ole Volvon mukaan ACEA:n tavoitteiden mukaisia.

Volvo Cars kertoi Autovista24:lle, että sen kestävän kehityksen strategia tulla täyssähköiseksi vuoteen 2030 mennessä ei vastaa ACEA:n näkemystä asiasta.

EU yrittää panna täytäntöön tosiasiallisen täyskiellon uusille bensiini- ja dieselautoille vuoteen 2035 mennessä. ACEA puolestaan vaatii ”avoimuutta erilaisille teknologioille”. Järjestö haluaa, että vedyllä ja niin sanotuilla ”muilla hiilineutraaleilla polttoaineilla” on osansa liikkumisen hiilipäästöjen vähentämisessä.

Volvo Carsin selkeä tuki täyssähköiselle lähestymistavalle ei jättäisi mahdollisuutta jatkaa fossiilisilla polttoaineilla kulkevien autojen käyttämistä vuoden 2035 jälkeen.

Ruotsalainen autonvalmistaja totesi: “Pitkän harkinnan jälkeen, olemme tulleet siihen tulokseen, että Volvo Carsin kestävän kehityksen strategia ja kunnianhimoiset tavoitteet eivät vastaa tällä hetkellä ACEA:n kantoja ja työskentelytapoja. Sen vuoksi uskomme olevan parasta, että polkumme eroavat toistaiseksi.

“Sillä, mitä alamme tekee, tulee olemaan merkittävä osa siinä, onko maapallollamme todellinen mahdollisuus hillitä ilmastonmuutosta. Volvo Carsilla uskomme, että on meidän kaikkien velvollisuus tarttua haasteeseen. Meillä on yksi alan kunnianhimoisimmista tavoitteista, mutta emme voi toteuttaa nollapäästöistä liikkumista yksin.”

Yritys myös kehotti muita alan toimijoita erottautumaan suhtautumisellaan ilmastonmuutokseen. ”Kuka tahansa niin tekeekin, heillä on Volvo Carsin vahva tuki”, se kertoo.

Ennennäkemätön muutos

Kun ACEA menettää kaksi jäsentään vain viikkojen sisällä, nämä viimeaikaiset tapahtumat kielivät siitä, että joidenkin pitkäaikaisten jäsenten välillä on eripuraa. Tapahtumat osoittavat, että jotkin autonvalmistajat ovat toisia edistyksellisempiä siinä, miten hiilipäästöjä leikataan.

Myös siitä kiistellään, voidaanko sähköpolttoaineiden käyttöä jatkaa vuoden 2035 jälkeen.  Mielipiteitä jakaa erityisesti näiden tuotteiden todellinen luontoystävällisyys.

ACEA painotti Autovista24:lle, että se aikoo jatkaa yhtenäisen linjan etsimistä. Volvon lähdöstä järjestö kommentoi:

”Otamme huomioon Volvo Car Corporationin päätöksen jättää ACEA:n vuoden loppuun mennessä. Olemme keskellä ennennäkemätöntä muutosta. ACEA jatkaa Euroopan kunnianhimoisen liikkumisen murroksen toteuttamista, ja jatkaa alan maailmanlaajuisen kilpailuaseman parantamista läpi tuon murroksen. Olemme edelleen sitoutuneita toimimaan eurooppalaisten henkilö-, kuorma-, paketti- ja linja-autojen valmistajien äänenä ja työskentelemme tiiviissä yhteistyössä kaikkien kumppanien ja sidosryhmien kanssa.

Autoalan lobbaus uuteen uskoon

Volvo Cars on ollut yksi kovaäänisimmistä autonvalmistajista kestävään kehitykseen liittyvissä asioissa. Yritys haluaa olla ilmastoneutraali ja osa kiertotaloutta vuoteen 2040 mennessä. Vaikka autoalaa ei tunnetakaan perinteisesti sen ilmastonsuojelutoimista, Volvo on kertonut äänekkäästi eettisistä lähtökohdistaan ja tavoitteistaan olla vastuullinen yritys.

Stellantisin syyt lähtöön ACEA:sta vaikuttavat olevan erilaiset kuin Volvon. Se haluaa keskittää voimansa uuteen liikkumisen tulevaisuutta käsittelevään foorumiin.

Siirto ravistelee koko autoalan lobbaustoimintaa Euroopassa. Tässä vaiheessa on epäselvää, liittyykö Volvo Stellantisin uudelle liikkumisfoorumille. Vaikka Stellantis – johon kuuluvat Citroën, Fiat, Opel ja Maserati – haluaakin myydä Euroopassa vain akkukäyttöisiä täyssähköautoja vuodesta 2030 lähtien, sen tavoitteet muilla markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa, eivät ole yhtä korkealla. Tämä on selkeä kontrasti Volvon kunnianhimoisempiin tavoitteisiin.

Aiemmin tänä vuonna Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoi, että EU:n suunnitelma luopua polttomoottoreista sisältäisi ympäristöllisiä ja yhteiskunnallisia riskejä. Hän kritisoi täyssähköön siirtymistä ”valinnaksi, jonka ovat tehneet poliitikot, eivät alan toimijat”

EU on vielä yli vuosikymmenen päässä potentiaalisen polttomoottorikiellon toteutumisesta, ja kielto saattaa vielä lieventyä, jos sähköpolttoaineille tehdään myönnytyksiä. Mielipiteet siitä, miten autoalan tulisi pyrkiä ilmastotavoitteisiin, ovat edelleen jakautuneita.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.