Autovalmistaja Volkswagen (VW) aikoo rakentaa uuden tehtaan Wolfsburgiin lähelle Saksan pääkonttoriaan. Se suunnittelee valmistavansa tehtaassa konseptiautoa, joka vetää vertoja kilpailija Teslalle. Yritys kertoi, että se aikoo edetä päätuotantolaitoksensa muutostöissä, koska se on asettanut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen tulla maailman johtavaksi sähköautojen tuottajaksi.
Uusi tuotantolaitos keskittyisi valmistamaan VW:n Trinityä, sähkökäyttöistä sedan-autoa, joka täyttää SAE:n automaattisen ajamisen standardin tason 4 vaatimukset. Autonvalmistaja suunnittelee tuovansa mallin markkinoille 2026. Trinity-mallin, jonka valmistamisen on tarkoitus kestää vain kymmenen tuntia, odotetaan asettavan Volkswagenilla uudet standardit toimintasäteelle, latausnopeudelle ja digitalisaatiolle. Samaa lyhyttä tuotantoaikaa tavoittelee myös Tesla, sillä myös se haluaa tuottaa autoja kymmenessä tunnissa tehtaassa, jota se suunnittelee Gründheideen, Berliinin lähelle.
Hallintoneuvoston on vielä hyväksyttävä suunnitelma tulevien viikkojen aikana, mutta Volkswagen on vahvistanut Autovista24:lle harkitsevansa tehtaalle useita mahdollisia sijainteja Wolfsburgin läheisyydessä. Lopullista päätöstä ei ole vielä tehty.
Suuria suunnitelmia
“Wolfsburg on Volkswagenin maailmanlaajuisen mahdin symboli. Kilpailun aiheuttamat paineet kuitenkin kasvavat, myös täällä meillä. Meidän on nyt tehtävä Wolfsburgista sopiva tulevaisuutta varten. Sitä varten on ajateltava rohkeasti uudella ja yrittäjämäisellä tavalla”, sanoi Ralf Brandstätter, VW-brändin johtaja.
Yritys haluaa muuttaa Wolfsburgin keskukseksi, jossa keskitytään myös liikkumisen tulevaisuuteen. Trinityn kaltaisista uusista malleista tuotetaan vähemmän variantteja, jolloin osat ovat pitkälti yhdenmukaisia. Volkswagenin mukaan autoissa on siten “käytännössä kaikki mukana”, mikä tarjoaa asiakkaalle runsaasti toimintoja, joita he voivat lisätä tarpeen mukaan. Tämä vähentää huomattavasti tuotannon vaativuutta.
Yritysneuvoston puheenjohtaja Daniela Cavallo toivotti tervetulleeksi päätöksen uuden tehtaan rakentamisesta. Sitä ennen hän oli ottanut yhteen Volkswagenin toimitusjohtajan Herbert Diessin kanssa. Toimitusjohtajaa syytettiin pelon lietsomisesta, kun hän varoitti suurista irtisanomisista, joita nopeammat tuotantoajat saattaisivat vaatia. Diess on kuitenkin yrittänyt korjata välejään yritysneuvostoon ja ilmoitti henkilökunnalle hiljattain, että 30 000 työntekijän irtisanomista ei ole suunniteltu.
“Uudet suunnitelmat Trinity-tehtaasta ovat rohkeita, ja siksi oikeita. Turvaamme työpaikkoja täällä rakentamalla toisen tehtaan Wolfsburgiin”, sanoi Cavallo. “Varmistamme myös selkeät tulevaisuudensuunnitelmat ja pitkällä aikavälillä vuotuiset kuusinumeroiset tuotantolukemat.”
Yritys haluaa myös modernisoida päätuotantolaitostaan ja testaa parhaillaan paikallista 5G-verkkoa tuotannon toimintoja varten Wolfsburgissa. Ajan mittaan yrityksen on tarkoitus tehdä tuotantolaitoksistaan älytehtaita. Mikäli pilottiprojekti onnistuu, autonvalmistaja aikoo tulevaisuudessa ottaa käyttöön 5G-teknologiaa teollisessa sarjatuotannossa. Sillä voisi olla suuri vaikutus tuotantoprosesseihin, mutta myös uusiin liiketoimintamalleihin ja tarjontaan.
“Wolfsburgin-suunnitelmassa annamme tälle perinteikkäälle alueelle sitovan pitkän aikavälin tulevaisuudennäkymän”, lisäsi Brandstätter. “Se on hyväksi Volkswagenille, työntekijöillemme ja koko alueelle. Se osoittaa myös, että teollisuusalueen muodonmuutos on mahdollista Saksassa. Muodonmuutos kuitenkin toimii ainoastaan, jos se tehdään taloudellisesti. Siihen tarvitsemme kokonaisvaltaisen yleiskuvan mahdollisista sijainneista, josta keskustelemme Yritysneuvoston kanssa.
Saksalainen autonvalmistaja julkaisi juuri kolmannen neljänneksen tuloksensa. Samalla se pienensi odotettavissa olevia toimitusmääriään, sillä yrityksen on vaikea vastata kysyntään vallitsevan puolijohdepulan takia, joka on haitannut koko autoteollisuutta. Se laski myös myyntiennustettaan varoittaen, että pullonkaulat puolijohteiden toimituksessa ovat pahentuneet vuoden jälkipuoliskolla. Tämän vuoden toimitusmäärien odotetaan nyt olevan linjassa vuoden 2020 määrien kanssa.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.