Fuel Type: electric-vehicle-bev

Euroopan käytettyjen autojen kauppa rauhoittui ensimmäisellä neljänneksellä

Autovista24

Autovista24:n varatoimittaja Tom Geggus pohtii Euroopan viiden suuren käytettyjen autojen markkinan rauhoittumista vuoden 2022 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.

Kaikki vuoden ensimmäisen neljänneksen tulokset on julkistettu. Niiden mukaan käytettyjen autojen myynti on hidastunut Ranskassa, Espanjassa ja Saksassa. Kaikki viisi suurta markkinaa eivät kuitenkaan kokeneet samanlaista tahdin muutosta, sillä Italiassa vauhti on kiihtynyt ja Yhdistyneessä kuningaskunnassakin tulokset olivat myönteisiä. Uusien autojen markkinoiden tuloksiin verrattuna Saksa oli kuitenkin ainoa maa, jossa käytettyjen autojen myynti oli huomattavasti hidastunut.

Chart: Neil King, Autovista24  Source: AAA Data, CCFA, KBA, ANFIA, GANVAM, ANFAC, SMMT  Created with Datawrapper

Käytettyjen autojen markkinat ovat nauttineet lisääntyneistä kaupoista uusien autojen markkinoiden hyydyttyä. Pandemian aikana puolijohteet suunnattiin kulutuselektroniikan markkinoille, mikä johti siihen, että autoteollisuus joutui pulaan, kun rajoitukset poistettiin.

Samaan aikaan Venäjän hyökkäys Ukrainaan johti johdinsarjojen puutteeseen ja yhä levottomampaan geopoliittiseen ilmapiiriin. Inflaation ja elinkustannusten nousun vuoksi uudet autot ovat monien ulottumattomissa. Tuotannon tilanne on ongelmallinen, toimitusajat ovat pidentyneet, ja yhä useammat ihmiset päättävät olla ostamatta uutta autoa.

Tilanteella on kerrannaisvaikutuksia, sillä monet pidättäytyvät ostamasta uutta autoa eivätkä siirrä nykyistä autoaan käytettyjen autojen markkinoille. Näin ollen Euroopan suurimmilla automarkkinoilla kysyntä supistuu, kun tarjonta vähenee, mikä vuorostaan auttaa parantamaan jäännösarvoja.

Ranskan ja Espanjan romahdus

Vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana käytettyjen autojen markkinat laskivat Ranskassa 11,2 prosenttia edellisvuodesta, ja AAA Datan lukujen mukaan kauppoja tehtiin 1 395 230 kappaletta. Tulos on kuitenkin uusien autojen markkinoita parempi, sillä ne laskivat 17,3 prosenttia samalla ajanjaksolla.

GANVAM raportoi, että käytettyjen autojen kauppojen määrä Espanjassa laski 1,8 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 449 086 kappaleeseen. Samaan aikaan maan uusien autojen markkinat romahtivat kaksinumeroiseen laskuun, eli 11,6 prosenttia.

Verrattuna vuoden 2021 kolmeen ensimmäiseen kuukauteen Saksan käytettyjen autojen markkinat laskivat tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä vain 7 prosenttia, ja kauppoja tehtiin 1 472 042 kappaletta. KBA:n tuoreimpien lukujen mukaan uusien autojen markkinoiden tilanne oli vielä parempi, sillä ne laskivat vain 4,6 prosenttia edellisvuodesta.

Italian ja Yhdistyneen kuningaskunnan positiivinen tilanne

Italian käytettyjen autojen markkinat olivat selkeä voittaja vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, sillä 1 205 939 kauppaa merkitsi 34,9 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Sen uusien autojen rekisteröinnit laskivat kuitenkin ANFIA:n mukaan viidestä suuresta markkinasta eniten; 24,4 prosenttia vuoden 2021 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.

new-car
Lähde: SMMT

SMMT:n mukaan kauppojen määrä kasvoi myös Yhdistyneen kuningaskunnan käytettyjen autojen markkinoilla vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. 1 774 351 autoa vaihtoi omistajaa, eli maassa kirjattiin 5,1 prosentin kasvu vuoden 2021 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna. Uusien autojen markkinat laskivat, mutta vain 1,9 prosenttia. 1 687 755 kauppaa rekisteröitiin.

Jäännösarvot kunnossa

Viimeisin markkinapäivitys (Monthly Market Update, MMU) vahvisti, että Euroopan keskeisillä markkinoilla käytettyjä autoja myytiin huhtikuussa vähemmän kuin edeltävinä kuukausina vuonna 2022. Autovista Groupin kuukausittainen markkinakatsaus kattaa Itävallan, Ranskan, Saksan, Italian, Espanjan, Sveitsin ja Yhdistyneen kuningaskunnan. Siinä otetaan huomioon myös polttoainetyyppi, uusien autojen keskimääräiset listahinnat, myyntimäärät ja aktiiviset markkinavolyymi-indeksit.

Jäännösarvot ovat pysyneet vakaana, koska yksityishenkilöt ja yritykset pitävät ajoneuvoistaan kiinni pidempään, sillä uuden auton hankkiminen on vaikeaa. Tämä koskee koko autoteollisuuden kirjoa, ostetuista malleista leasing-ajoneuvoihin ja yritysautoihin. Kun käytettyjen autojen tarjonta vähenee, niin tekee kysyntäkin, mikä tarkoittaa, että jäännösarvot ovat pysyneet pinnalla.

Huhtikuun markkinapäivitystä tarkasteltaessa Autovista Groupin tämän vuoden jäännösarvonäkymätovat parantuneet Itävallassa, Italiassa ja Sveitsissä. Samaan aikaan Yhdistyneen kuningaskunnan ennuste aleni, koska markkinoiden toiminta on huomattavan rauhallista. Ranskan ja Espanjan näkymät säilyvät ennallaan, samoin Saksan viime kuussa tehtyjen korotusten jälkeen.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Volkswagenin ohjelmistopäivitys verkottuneille sähköautoille kasvattaa ajosädettä ja lisää uusia ominaisuuksia

Volkswagen (VW) toteuttaa ID.-sarjan verkottuneissa sähköautoissaan merkittävän ohjelmistopäivityksen. Päivityksessä latauskapasiteettia on kasvatettu, mikä voi lisätä sähköauton ajosädettä. Myös ääniohjausta on parannettu, ja uutena ominaisuutena päivityksessä tulee pysäköintiavustaja, joka oppii kuljettajan pysäköintiliikkeet.

Verkottuneiden autojen 3.0-ohjelmistopäivitystä on odotettu jo pitkään, ja se tarjoaa sekä uusia että vapaavalintaisia parannuksia muun muassa automaattiajoon, latauksen suorituskykyyn ja laajennetun todellisuuden heijastusnäyttöön. VW on ollut sähköautojen älyohjelmistoissa jäljessä tärkeimpiä kilpailijoitaan kuten Teslaa, mutta uuden päivityksen on tarkoitus kiriä eroa umpeen.

“Uusi ID.-ohjelmisto 3.0 on päivitys koko ID.-perheellemme”, sanoi Thomas Ulbrich, VW-brändin hallituksen teknologian kehityksestä vastaava jäsen. ”Viemme toiminnoissa tuotteemme uudelle tasolle, koska työskentelemme nopeammin, olemme verkottuneempia ja entistäkin asiakaskeskeisempiä.”

Kuvalähde: VW

Sähköautojen älyohjelmistot

Verkottuneiden autojen ohjelmistopäivitys lupaa joukon etuja, kuten sen, että malleja, joissa on 77 kWh:n akku, voidaan nyt ladata jopa 135 kW:n teholla entisen 125 kW:n sijaan. VW kertoi, että parannukset akun jäähdytyksessä tekevät ajosta tehokkaampaa ja saattaa kasvattaa ajosädettä. Kuluttajille, jotka haluavat säästää akkuaan mahdollisimman paljon, tarjotaan nyt ”akunsäästötilaa”, jolloin varaustila rajoitetaan 80 prosenttiin.

Uudet ominaisuudet keskittyvät älykkäisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin, joihin kuuluu vapaavalintainen ”Travel Assist with Swarm Data” -ajoavustaja, joka pitää ajoneuvon automaattisesti kaistan keskellä ja mukautuu ajotyyliin. Kuljettaja voi sen avulla pitää tasaisen etäisyyden edessä oleviin autoihin. Avustajassa on myös ennakoiva vakionopeuden säädin ja kääntymisavustin. Takaosasan kaksi tutkaa ja ultraääni pitävät silmällä liikennettä ja voivat avustaa kaistan vaihtamisessa. Jos sensorit eivät havaitse kohteita, auto ohjaa itsensä viereiselle kaistalle, ellei kuljettaja puutu ohjaukseen.

Muita automaattisia ominaisuuksia ovat “Park Assist Plus” -pysäköintiavustaja, joka etsii parkkipaikan ja suorittaa pysäköinnin sensorien avulla. Sitä voidaan käyttää myös, kun ollaan poistumassa taskuparkista. Uuden toiminnon avulla auto oppii kuljettajan pysäköintitavoista ja toistaa ne itsenäisesti.

Ohjelmistot liikkumisen keskiössä

VW vauhdittaa parhaillaan muodonmuutostaan ohjelmistokeskeisten liikkumismuotojen tuottajaksi. Tuoreimmassa päivityksessä pyrkimys korostuu – uusien ominaisuuksien lista on pitkä, varsinkin laajennetun todellisuuden näytön osalta. Päivityksessä lisätään uusia näyttöjä pitkän matkan tilaan, uusia symboleja, kuten liikenneympyröitä ja sekä tietoa etäisyydestä määränpäähän. Näyttö kertoo myös, kuinka paljon akkua on jäljellä, sekä jäljellä olevan etäisyyden määränpäähän.

Kuvalähde: VW

Autonvalmistaja on optimoinut navigointia ja lisännyt smart route planner -reitinsuunnitteluominaisuuden. Kuljettajat näkevät myös paikallisia vaaratiedotteita. Ääniohjaustakin on parannettu, ja se tunnistaa nyt komennot nopeammin, jolloin VW:n mukaan autosta tulee ”älykäs keskustelukumppani”. Saksassa ääniohjaus on saatavilla kaikissa ID.-malleissa, ja kun järjestelmä on yhdistettynä verkkoon, vastaukset tulevat pilvestä, muutoin autoon tallennetuista tiedoista. VW lupaa ”korkealaatuista puheentunnistusta ja laadukkaita tuloksia.”

Kaiken kaikkiaan verkottuneiden autojen ohjelmistopäivitys edesauttaa VW:tä luomaan uudenlaisen digitaalisien asiakaskokemuksen, jossa uudet toiminnot lisäävät kuljettajien mukavuutta. ID.-sähköautosarja jatkaa laajenemistaan, mikä tekee älyohjelmistoista osan VW:n kivijalkaa. Yhtiö teki ensimmäiset langattomat päivitykset noin vuosi sitten, ja se on ensimmäinen autonvalmistaja, joka päivittää säännöllisesti autojen ohjelmistoja mobiilitiedonsiirron kautta.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle