Käytettyjen autojen markkinat Euroopassa ovat pitäneet pintansa ensimmäisen ja kolmannen vuosineljänneksen aikana, ja neljällä päämarkkina-alueella viidestä lasku on ollut alle kymmenen prosenttia. Tilanne eroaa merkittävästi uusien autojen markkinoista, joita vaivaavat monet haasteet.
Viime vuosi oli pandemiarajoitusten vuoksi epävakainen, minkä vuoksi ei ole mielekästä verrata kulunutta vuotta siihen. Sen vuoksi tässä artikkelissa vertailukohteena on vuosi 2019, joka edustaa paremmin käytettyjen autojen markkinoiden toimintaa.
Ranska, Espanja ja Iso-Britannia
Euroopan viidestä suuresta markkina-alueesta kolmella käytettyjen autojen myynti ylitti −5 %, kun vertailtiin vuosien 2021 ja 2019 jaksoja tammikuusta syyskuuhun. Ranska suoriutui erityisen hyvin. AAA Data paljasti, että maassa tehtiin 4 575 036 kauppaa, mikä tarkoittaa 6,1 %:n kasvua. Tulos poikkeaa merkittävästi uusien autojen myynnistä, joka laski samalla aikavälillä 23,2 %.
Käytettyjen autojen kaupat ja uusien autojen ensirekisteröinnit, muutos prosentteina verrattuna vuoteen 2019, tammikuusta syyskuuhun 2021
Käytettyjen autojen myynti putosi Isossa-Britanniassa tämän vuoden ensimmäisen ja kolmannen vuosineljänneksen välillä vain 3,9 % verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2019. Tämä on kohtalaisen hyvä tulos verrattuna maan uusien autojen markkinoihin, jotka laskivat samalla mittausjaksolla 29,3 %. “Siitä huolimatta, että käytettyjen autojen markkinat heikentyivät kolmannella neljänneksellä, aiemmat ennätysmyyntilukemat erityisesti toisella neljänneksellä tarkoittavat sitä, että vuoden alusta asti tarkasteltaessa markkinat ovat kasvussa”, selitti SMMT:n johtaja Mike Hawes.
“Maailmanlaajuinen pandemia aiheutti pulaa puolijohteista, joita tarvitaan uusien autojen tuotantoon, mikä haittasi uusien autojen myyntiä. Näissä olosuhteissa myös käytettyjen autojen myynnin lasku oli ennustettavissa. Se on erityisen huolestuttavaa, sillä niin uuden kuin käytetynkin autokannan uudistaminen on elintärkeää, jos haluamme vaikuttaa ilmanlaatu- ja hiilidioksidipäästöongelmiin”, hän jatkoi.
Espanjan käytettyjen autojen markkinat suoriutuivat myös hyvin, sillä laskua oli 4,3 % vuoden ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana verrattuna samaan ajanjaksoon vuonna 2019. Sen sijaan ensirekisteröinnit putosivat maassa 32,9 % kyseisellä ajanjaksolla, kertoo GANVAM:in data.
Saksa ja Italia
Tulokset eivät olleet yhtä positiivisia muualla Euroopassa. Italian käytettyjen autojen markkinat putosivat 17,3 % vuoden 2021 tammikuun ja syyskuun välillä verrattuna kahden vuoden takaiseen tilanteeseen. Luku on melkein yhtä paljon kuin uusien autojen myynnin lasku samalla ajanjaksolla, joka ANFIA:n mukaan oli 20,6 %.
Saksassa puolestaan Kraftfahrt-Bundesamtin (KBA) viimeisimmät luvut paljastivat ainoastaan 6,7 %:n laskun käytettyjen autojen myynneissä raportointikaudella verrattuna vuoteen 2019. Kuten Ranskassa, Espanjassa ja Isossa-Britanniassakin, myös Saksassa ero uusien autojen markkinoihin oli suuri. Ne laskivat 27,4 % tammikuun ja syyskuun välillä.
Jäännösarvoihin kohdistuu heikkoa painetta
Suurin osa Euroopan viidestä suuresta käytettyjen autojen markkina-alueesta menestyi positiivisesti, mikä noudattelee Autovista Groupin vuoden alussa antamaa ennustusta siitä, että jäännösarvoihin kohdistuu heikkoa painetta vuonna 2021. Tilanteen voidaan odottaa jatkuvan, sillä tautitapausten määrä on yhä vaikeasti ennustettavissa ja talousnäkymät ovat kehnoja. Kuluttajat etsivät kustannustehokkaita keinoja liikkumiseen, jolla voidaan välttää joukkoliikenteen käyttöä.
Autovista24:n tuorein kuukausittainen markkinakatsaus paljastaa, että kuluttajat ovat joukolla vaihtamassa käytettyihin autoihin, sillä uudet autot ovat kalliimpia ja niillä on pitkät toimitusajat. Vähän käytettyjen mallien kasvava kysyntä laajenee jopa vanhempiin malleihin, mistä kertoo kolme vuotta vanhojen mallien jäännösarvojen kasvu jälleen lokakuussa.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.