Artikkelit Uutiset

Miten Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikuttaa Euroopan autoteollisuuteen?

Autovista24 | 01 maalis 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Autovista24

Venäjän laajentaessa Ukrainaan kohdistuvan aggressionsa suoraksi hyökkäykseksi on pakotteiden asettaminen väistämätöntä. Riippuen siitä, miten tapahtumat kehittyvät tulevien viikkojen ja kuukausien aikana, tilanne vaikuttaa myös Euroopan automarkkinoihin eri tavoin. Tässä erikoisjaksossa Autovista24:n toimittaja Phil Curry, Autovista Groupin pääekonomisti Christof Engelskirchen ja Autovista Groupin arvonmäärityksestä vastaava johtaja Roland Strilka keskustelevat alan mahdollisista tulevaisuudennäkymistä.

Voit kuunnella ja tilata podcastit suoraan omalle laitteellesi tai selata vanhoja jaksoja Apple Podcastissa, Spotifyssa, Google Podcastissa tai etsiä Autovista24 Podcastia Amazon Musicissa.

Jakson tiivistelmä:

Venäjän ja Ukrainan välinen kärjistynyt tilanne, jossa Venäjä on lähettänyt joukkoja rajojen yli ja tehnyt ilma- ja merihyökkäyksiä, aiheuttaa mahdollisesti epävakautta monilla markkinoilla – myös automarkkinoilla.

Lisäpakotteet ovat väistämättömiä, ja ne tulevat olemaan erittäin ankaria. Pakotteet eivät vaikuta vain Venäjän talouteen, vaan myös niitä asettavien maiden talouksiin. Niihin sisältyy mahdollisesti korkean teknologian vientikielto Venäjälle, mikä vaikuttaa myös teknologia-alan yrityksiin.

Vaikka jo nyt nähdään joitakin hyökkäyksen vaikutuksia, kuten öljyn ja energian hintojen nousua, muiden seurausten havaitsemiseen menee enemmän aikaa. Mahdollisia skenaarioita on kaksi, ja kummallakin olisi erilainen vaikutus autoalaan.

Ensimmäisessä skenaariossa suurin osa Venäjän joukoista perääntyy Donetskin ja Luhanskin separatistialueille, eikä konflikti kärjisty enempää. Tällöin Euroopan uusien autojen markkinoilla ei nähdä pysyvää vaikutusta Venäjän markkinoita lukuun ottamatta, sillä uusista autoista on tällä hetkellä pulaa. Menetetty kysyntä Venäjällä voidaan korvata myymällä autoja muihin maihin.

Käytettyjen autojen markkinoilla nähtäisiin kuitenkin pieni vaikutus, sillä niiden kysyntä saattaisi aluksi hieman laskea erityisesti Itä-Euroopassa. Tässä skenaariossa vaikutus olisi kuitenkin lyhytaikainen erityisesti siksi, että heikentyneet valuuttakurssit vahvistavat nykyisiä jäännösarvoja.

Vakavin skenaario

Toisessa skenaariossa Venäjä miehittää Ukrainan. Uskomme miehityksen olevan hyökkäystoimien intensiivisin taso, johon Venäjä uskoo itsellään olevan varaa. Tässä tilanteessa asetettaisiin kaikkein ankarimmat pakotteet, jotka vaikuttaisivat yhä negatiivisemmin niin Venäjään kuin niitä asettaviin maihinkin.

Pakotteet vaikuttavat Länsi-Eurooppaan kovemmin kuin esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Alueen on järjestettävä taloutensa uudelleen ja keskityttävä joksikin aikaa maailman muihin osiin. Sen on myös selvittävä kasvavista energia-, kaasu-, öljy- ja elintarvikekustannuksista sekä tuettava rahallisesti Itä-Euroopan markkinoita niiden vakauden säilyttämiseksi. Itä-Eurooppa, jonka talous on riippuvaisempi suhteesta Venäjään, kohtaa vieläkin negatiivisemmat seuraukset.

Länsi-Euroopan uusien autojen markkinoilla ei koeta vakavia vaikutuksia, sillä markkinoilla on parhaillaan pulaa autoista. Siinäkin tilanteessa, että uusien autojen kysyntä Venäjällä ja Itä-Euroopassa laskee, on epätodennäköistä, etteikö sitä voitaisi kompensoida myymällä autoja muihin maihin.

Monilla Itä-Euroopan käytettyjen autojen markkinoilla myynnit saattavat laskea, mutta jäännösarvot pysyvät vakaina tai jopa nousevat, sillä inflaatio ja valuuttakurssien paine ylikompensoivat laskenutta kysyntää. Tähän tilanteeseen päädyttäisiin sen jälkeen, kun hinnat ensin nousisivat jyrkästi. Länsi-Euroopan markkinoilla vaikutukset olisivat lievemmät, mutta erityisesti polttomoottoriajoneuvojen jäännösarvojen ennustettu kasvu vuosina 2022 ja 2023 voi jäädä vähän ennustettua matalammaksi.

Viimeisen kahden vuoden ajan autoala on kärsinyt häiriöistä toimitusketjuissa. Sinä aikana toimitusketjuja on vahvistettu, mikä tarkoittaa, että jos komponenttien saaminen Venäjältä muodostuu ongelmaksi, on muiden toimittajien etu nostaa hintoja. Keskipitkällä aikavälillä komponenttipulalla ja toimitusketjujen häiriöillä ei kenties ole yhtä suurta vaikutusta kuin koronaviruspandemian aikana.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Saatat olla myös kiinnostunut

Vetytankkaus mahdollista nyt 33 maassa

25 helmi 2022

Maailmassa otettiin vuonna 2021 käyttöön ennätysmäärä vetytankkausasemia. Nyt vetytankkaus on mahdollista 33 maassa. Toimintansa aloitti yhteensä 142 asemaa ympäri maailman. Niistä 37 on Euroopassa, 89...

Bosch luo eurooppalaisen toimitusketjun puolijohteille

04 helmi 2022

Saksalainen teknologiayritys Bosch, yksi maailman suurimmista autoalan tavarantoimittajista, yrittää ratkaista autoteollisuutta lamauttavaa puolijohdepulaa, joka on entisestään lisännyt autonvalmistajien huolia. Yritys haluaa luoda eurooppalaisen toimitusketjun piikarbidipuolijohteille...

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.