Lancia on antanut lisätietoja 10-vuotisstrategiastaan. Italialainen yritys aikoo panostaa sähköautoihin elvyttääkseen myyntiä ja päästäkseen takaisin Euroopan markkinoille. Stellantiksen omistama valmistaja alkaa tuottaa kolmea uutta mallia vuodesta 2024 alkaen.
Sähköistäminen on avainasemassa, sillä Lancian tavoitteena on tuoda markkinoille vain täyssähköautoja vuodesta 2026 alkaen, ja vuodesta 2028 alkaen Lancia haluaa sitoutua myymään pelkästään täyssähköautoja, kunhan polttomoottorimalleista on luovuttu. Yritys on nyt valmis laajentumaan Eurooppaan ja kohdistaa suunnitelmansa aluksi muutamiin maihin.
Lancia on jo vuosia ollut arvostettu merkki Italiassa, mutta se on lähes kadonnut muilta Euroopan markkinoilta. Yritys toivoo voivansa kääntää onnensa nimitettyään viisi uutta brändijohtajaa Ranskaan, Saksaan, Espanjaan, Belgiaan ja Alankomaihin.
Lancian renessanssi
Lancia katsoo tulevaisuuteen kunnianhimoisesti. Yritys esitteli viime vuonna niin sanotun renessanssistrategiansa, jonka tavoitteena on palata Euroopan suurille markkinoille. Lancia-merkin kansainvälistämiseen sisältyy 100 jälleenmyyjän verkoston luominen 60 Euroopan kaupunkiin. Puolet myynnistä on tarkoitus tehdä verkossa.
”Lancia […] ottaa ensimmäisen askeleen tullakseen uskottavaksi ja arvostetuksi premium-merkiksi. Viime syyskuussa hyväksytty 10-vuotissuunnitelmamme on nyt käynnissä,” sanoo Lancia-merkin toimitusjohtaja Luca Napolitano.
”Edustamme italialaista tyyliä, ja tämä on renessanssimme. Innovaatio ja ajaton muotoilu ovat aina olleet keskeisiä arvojamme, ja nyt haluamme lisätä listalle kestävyyden, asiakaskeskeisyyden ja vastuullisuuden,” Napolitano jatkaa.
Uuden Lancia Ypsilon -mallin lanseeraus merkitsee strategian aloituspistettä. Autossa on 100-prosenttisesti sähköistetty voimansiirto, se kuuluu B-segmenttiin, ja se on noin neljä metriä pitkä.
Lancia toi markkinoille tulee uuden lippulaivamallin, joka 4,6 metrin pituudellaan kuuluu Euroopan suurimpaan segmenttiin. Kolmas malli, Delta, tulee markkinoille vuonna 2028, ja Lancia kuvailee sitä ”veistokselliseksi ja lihaksikkaaksi autoksi”, jonka pituus on 4,4 metriä.
“Italialaista eleganssia”
Kolme uutta mallia kattavat 50 prosenttia markkinoista, ja ne voivat auttaa parantamaan Stellantisin suorituskykyä premium- ja luksussegmentillä. Vaikka yritys keskittyykin sähköajoneuvoihin, tavoitteena on kiinnittää enemmän huomiota myös kestävään kehitykseen. Lancian uudessa mallistossa käytetään kierrätysmateriaaleja, ja puolet käsiteltävistä pinnoista on valmistettu ekologisesti kestävistä materiaaleista.
Lancian mukaan asiakkaille tarjotaan ”italialaista eleganssia”, ja seuraavan sukupolven malleissa on intuitiivinen ajoneuvotekniikka ja minimalistinen virtuaalinen käyttöliittymä, jonka avulla voidaan ohjata äänijärjestelmää, ilmastointia ja valaistusta yhdellä painikkeella.
Pitkän aikavälin strategia avaa Lancian uuden luvun. Juuri nämä viisi Euroopan markkinaa valittiin, koska ne ovat menestyneet hyvin B-segmentissä. Saksa ja Alankomaat ovat lisäksi avainasemassa autojen verkkomyynnissä.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.