Sähköajoneuvot ja niiden tehokkuus ja kantaman laajuus kehittyvät huimaa vauhtia. Riippumatta kantamasta kaikki sähköautojen akut on kuitenkin ladattava uudelleen. Ellei sitten käytettyä akkua voisi yksinkertaisesti vaihtaa täyteen? Tämä ajatus saa jatkuvasti enemmän jalansijaa ajoneuvojen maailmassa.
Bosch, Mitsubishi ja Blue Park Smart Energy (BPSE) kehittävät yhteistyössä uutta kaupalliselle ajoneuvokannalle suunnattua liiketoimintamallia, jossa akkujen vaihto toimii palveluna. Siinä hyödynnetään saksalaisen Boschin battery-in-the-cloud -teknologiaa, japanilaisen Mitsubishin palveluiden kaupallistamisvalmiuksia ja kiinalaisen Blue Park Smartin akkujen vaihtoalustaa.
Gogoro on esitellyt ”maailman ensimmäisen vaihdettavan kiinteän akun prototyypin sähköautoihin”. ProLogium Technologyn kanssa yhteistyönä kehitetty järjestelmä on tarkoitettu kaksipyöräisiin ajoneuvoihin, ja se integroituu Gogoron nykyiseen vaihtoverkkoon.
Akkujen vaihto
Mitsubishi, Bosch ja BPSE ottavat nyt huomioon, että sähköistämisen kysyntä kasvaa päivä päivältä. Sähköautokannan käyttöönoton alkukustannukset häiriöt latauksessa ja akkujen epävarmuus hidastavat kuitenkin kaupallisten ajoneuvokantojen sähköistämistä. Vaihtotekniikka voisi olla mahdollinen ratkaisu, jonka avulla toimijat voisivat maksimoida sähköautojensa käytön.
Kolmikon yhteistyön puitteissa Boschin battery-in-the-cloud -järjestelmä valvoo ja analysoi jatkuvasti energiavarastoja tekoälyn avulla. Tämä mahdollistaa akun hallinnan, mikä tarkoittaa maksimoitua käyttöikää ja suorituskykyä ja optimoi samalla kannan kokonaiskustannuksia (Total Cost of Ownership TCO).
Kolmikko pyrkii kehittämään ja tarjoamaan palvelun, jonka avulla voidaan havaita ja ennustaa akkujen kunto, kapasiteetti ja optimaalinen käyttö. Kerätty tieto voi auttaa selvittämään ongelmia, jotka estävät sähköautojen käyttöönottoa, sekä akkujen hyödyntämistä käytettyjen akkujen markkinoilla, mikä puolestaan vähentää ajoneuvokannan TCO:ta.
Vaihdettavat kiinteäelektrolyyttiset akut
Kiinteäelektrolyyttiset akut (SSB) ovat kauan odotettu teknologia, jonka avulla on mahdollista pienentää energiavarastoyksikön kokoa ja painoa ja samalla lisätä sen tiheyttä. Odotusten mukaan SSB-litiumkeraamiset akut ovat seuraava kehitysaskel litiumionikemiasta. Taiwanilainen yritys ei kuitenkaan pysähtynyt tähän, vaan päätti, että SSB-akkujen pitäisi olla myös vaihdettavissa.
”Gogoro tuo markkinoille maailman ensimmäisen kiinteän olomuodon akun kaksipyöräisten akkujen vaihtoa varten, koska on välttämätöntä hyödyntää viimeisimpiä akkuinnovaatioita, jotta voimme aloittaa uuden aikakauden sähköisen liikenteen kasvussa ja käyttöönotossa kaupungeissamme”, sanoo Horace Luke, Gogoron perustaja, puheenjohtaja ja toimitusjohtaja.
”Teimme yhteistyötä ProLogium Technologyn kanssa, joka on kansainvälinen edelläkävijä kiinteän olomuodon akkuinnovaatioiden alalla. Kehitimme yhdessä uuden, vakaamman ja turvallisemman akun, jossa on laajempi kantama ja parempi energiatiheys, ja joka on taaksepäin yhteensopiva kaikkien nykyisten Gogoro-ajoneuvojen kanssa,” Luke jatkaa.
Gogoro-verkosto on avoin ja yhteensopiva akkujen vaihtojärjestelmä kevyille kaupunkiajoneuvoille. Se on suunniteltu tehokkaaksi, älykkääksi ja skaalautuvaksi. Verkostossa on yli 450 000 kuljettajaa ja yli 10 000 akunvaihtoasemaa yli 2300 sijainnissa. Tämä mahdollistaa 340 000 päivittäistä vaihtoa, mikä antaa virtaa 95 prosentille Taiwanin sähköisistä kaksipyöräisistä ajoneuvoista. Kun kaksipyöräisiin ajoneuvoihin on jo saatavilla näin kehittynyttä teknologiaa, sama kehitys suurempien ajoneuvojen osalta on vain muutaman askeleen päässä.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.