Artikkelit Uutiset

Miksi ladata sähköauton akun, kun sen voi vaihtaa täyteen?

Autovista24 | 25 maalis 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Autovista24

Sähköajoneuvot ja niiden tehokkuus ja kantaman laajuus kehittyvät huimaa vauhtia. Riippumatta kantamasta kaikki sähköautojen akut on kuitenkin ladattava uudelleen. Ellei sitten käytettyä akkua voisi yksinkertaisesti vaihtaa täyteen? Tämä ajatus saa jatkuvasti enemmän jalansijaa ajoneuvojen maailmassa.

Bosch, Mitsubishi ja Blue Park Smart Energy (BPSE) kehittävät yhteistyössä uutta kaupalliselle ajoneuvokannalle suunnattua liiketoimintamallia, jossa akkujen vaihto toimii palveluna. Siinä hyödynnetään saksalaisen Boschin battery-in-the-cloud -teknologiaa, japanilaisen Mitsubishin palveluiden kaupallistamisvalmiuksia ja kiinalaisen Blue Park Smartin akkujen vaihtoalustaa.

Gogoro on esitellyt ”maailman ensimmäisen vaihdettavan kiinteän akun prototyypin sähköautoihin”. ProLogium Technologyn kanssa yhteistyönä kehitetty järjestelmä on tarkoitettu kaksipyöräisiin ajoneuvoihin, ja se integroituu Gogoron nykyiseen vaihtoverkkoon.

Akkujen vaihto

Mitsubishi, Bosch ja BPSE ottavat nyt huomioon, että sähköistämisen kysyntä kasvaa päivä päivältä. Sähköautokannan käyttöönoton alkukustannukset häiriöt latauksessa ja akkujen epävarmuus hidastavat kuitenkin kaupallisten ajoneuvokantojen sähköistämistä. Vaihtotekniikka voisi olla mahdollinen ratkaisu, jonka avulla toimijat voisivat maksimoida sähköautojensa käytön.

Kolmikon yhteistyön puitteissa Boschin battery-in-the-cloud -järjestelmä valvoo ja analysoi jatkuvasti energiavarastoja tekoälyn avulla. Tämä mahdollistaa akun hallinnan, mikä tarkoittaa maksimoitua käyttöikää ja suorituskykyä ja optimoi samalla kannan kokonaiskustannuksia (Total Cost of Ownership TCO).

Kolmikko pyrkii kehittämään ja tarjoamaan palvelun, jonka avulla voidaan havaita ja ennustaa akkujen kunto, kapasiteetti ja optimaalinen käyttö. Kerätty tieto voi auttaa selvittämään ongelmia, jotka estävät sähköautojen käyttöönottoa, sekä akkujen hyödyntämistä käytettyjen akkujen markkinoilla, mikä puolestaan vähentää ajoneuvokannan TCO:ta.

Vaihdettavat kiinteäelektrolyyttiset akut

Kiinteäelektrolyyttiset akut (SSB) ovat kauan odotettu teknologia, jonka avulla on mahdollista pienentää energiavarastoyksikön kokoa ja painoa ja samalla lisätä sen tiheyttä. Odotusten mukaan SSB-litiumkeraamiset akut ovat seuraava kehitysaskel litiumionikemiasta. Taiwanilainen yritys ei kuitenkaan pysähtynyt tähän, vaan päätti, että SSB-akkujen pitäisi olla myös vaihdettavissa.

”Gogoro tuo markkinoille maailman ensimmäisen kiinteän olomuodon akun kaksipyöräisten akkujen vaihtoa varten, koska on välttämätöntä hyödyntää viimeisimpiä akkuinnovaatioita, jotta voimme aloittaa uuden aikakauden sähköisen liikenteen kasvussa ja käyttöönotossa kaupungeissamme”, sanoo Horace Luke, Gogoron perustaja, puheenjohtaja ja toimitusjohtaja.

”Teimme yhteistyötä ProLogium Technologyn kanssa, joka on kansainvälinen edelläkävijä kiinteän olomuodon akkuinnovaatioiden alalla. Kehitimme yhdessä uuden, vakaamman ja turvallisemman akun, jossa on laajempi kantama ja parempi energiatiheys, ja joka on taaksepäin yhteensopiva kaikkien nykyisten Gogoro-ajoneuvojen kanssa,” Luke jatkaa.

Gogoro-verkosto on avoin ja yhteensopiva akkujen vaihtojärjestelmä kevyille kaupunkiajoneuvoille. Se on suunniteltu tehokkaaksi, älykkääksi ja skaalautuvaksi. Verkostossa on yli 450 000 kuljettajaa ja yli 10 000 akunvaihtoasemaa yli 2300 sijainnissa. Tämä mahdollistaa 340 000 päivittäistä vaihtoa, mikä antaa virtaa 95 prosentille Taiwanin sähköisistä kaksipyöräisistä ajoneuvoista. Kun kaksipyöräisiin ajoneuvoihin on jo saatavilla näin kehittynyttä teknologiaa, sama kehitys suurempien ajoneuvojen osalta on vain muutaman askeleen päässä.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Bosch luo eurooppalaisen toimitusketjun puolijohteille

04 helmi 2022

Saksalainen teknologiayritys Bosch, yksi maailman suurimmista autoalan tavarantoimittajista, yrittää ratkaista autoteollisuutta lamauttavaa puolijohdepulaa, joka on entisestään lisännyt autonvalmistajien huolia. Yritys haluaa luoda eurooppalaisen toimitusketjun piikarbidipuolijohteille...

CATL esittelee Kiinassa asemat, jossa sähköauton akun voi vaihtaa “minuutissa”

04 helmi 2022

Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) – yksi Kiinan nopeimmin kasvavista yrityksistä – on esitellyt kotimarkkinoillaan akunvaihtopalvelun, jonka avulla kuluttajat voivat vaihtaa sähköauton akun yhdessä...

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.