Maailmassa otettiin vuonna 2021 käyttöön ennätysmäärä vetytankkausasemia. Nyt vetytankkaus on mahdollista 33 maassa.
Toimintansa aloitti yhteensä 142 asemaa ympäri maailman. Niistä 37 on Euroopassa, 89 Aasiassa ja 13 Yhdysvalloissa, kertoo Ludwig-Bölkow-Systemtechnikin (LSBT) tietopalvelu H2stations.org:in neljästoista vuotuinen arvio.
Maailmalla on nyt käytössä yhteensä 685 vetyasemaa, ja lisäksi on suunnitelmia 252:n uuden aseman avaamisesta tulevien kuukausien aikana. Unkari ja Slovenia liittyivät niiden maiden joukkoon, joissa vedyn tankkaaminen on mahdollista. Erityisen huomattavia ovat kohteet Espanjassa ja Uudessa-Seelannissa, joissa useita vetyasemia avattiin ensi kertaa.
Teknologia, joka mahdollistaa vedyn käyttövoimana, ei ole vielä yhtä kehittynyttä kuin akkusähköjen voimalaitteet. Tämä johtuu osittain siitä, että autonvalmistajilla on kiire valmistaa nollapäästöistä teknologiaa, jotta ne saavuttaisivat tiukat päästötavoitteet. Dieselmarkkinoiden romahduksen jälkeen vuonna 2021 monet valmistajat saivat sakkoja, koska autoilijat vaihtoivat hiilidioksidipäästöisempiin bensiinilaatuihin.
Aasia kehityksen kärjessä
Vuoden 2021 lopussa Euroopassa oli 228 vetytankkausasemaa, niistä 101 Saksassa. Ranska on toiseksi suurin markkina 41:llä käytössä olevalla asemallaan. Sitä seuraa Iso-Britannia, jolla on 19 asemaa, Sveitsi, jolla niitä on 12 ja Alankomaat, jolla niitä on 11.
Vetytankkauksessa Aasia on kuitenkin kehityksen kärjessä. Se käy järkeen, sillä suurin osa teknologiaa edistävistä autonvalmistajista, kuten Toyota ja Hyundai, tulee Aasiasta. Viime vuoden lopussa maanosassa oli 363 asemaa, joista 159 oli Toyotan kotimarkkinoilla Japanissa ja 95 Etelä-Koreassa, joka on Hyundain kotipaikka. Myös Kiinassa on 105 asemaa, mutta muiden maiden vetytankkausasemista poiketen niitä käyttävät ainoastaan rekat ja linja-autot, eivätkä ne ole henkilöajoneuvojen käytössä.
Etelä-Koreassa perustettiin eniten uusia asemia vuonna 2021, kun siellä otettiin käyttöön 36 uutta asemaa. Maa laajentaa enenevissä määrin vetykäyttöisten polttokennoautojen tarvitsemaa infrastruktuuria, jotta se voisi vähentää liikenteestä aiheutuvia ilmansaasteita.
Kasvua pienten vetykäyttöisten hyötyajoneuvojen markkinoilla
Viime vuonna tultiin uudella tavalla tietoisiksi vedystä, erityisesti logistiikka-alalla. Monet uskovat, että ainakin lyhyellä tähtäimellä teknologia sopisi parhaiten raskaisiin hyötyajoneuvoihin. Kyseiset ajoneuvot kulkevat yleensä päivittäin pitkiä matkoja, ja tarvitsevat lyhyitä ”tankkaustaukoja” ollakseen mahdollisimman tehokkaita.
Ranskan suurimmat autonvalmistajat Stellantis ja Renault Group ilmoittivat tuovansa markkinoille uusia vetykäyttöisiä kevyitä hyötyajoneuvoja. Osana Hyvia-brändiään Renault Group toimittaa myös vetytankkausteknologiaa asemille eri puolille Eurooppaa. Tämä voisi edistää teknologian käyttöönottoa uusilla alueilla vuonna 2022.
Vetyinfrastruktuuri on yhä lapsenkengissään. Mitä useammat ajoneuvot ottavat teknologian käyttöön, sitä useampia tankkausasemia tarvitaan. Näin kävi sähköautojenkin kohdalla. Myös markkinat kasvavat, kun tietoisuus vedystä sähköautojen vaihtoehtona ja ”vihreänä” polttoaineena kasvaa.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.