Volkswagen (VW) toteuttaa ID.-sarjan verkottuneissa sähköautoissaan merkittävän ohjelmistopäivityksen. Päivityksessä latauskapasiteettia on kasvatettu, mikä voi lisätä sähköauton ajosädettä. Myös ääniohjausta on parannettu, ja uutena ominaisuutena päivityksessä tulee pysäköintiavustaja, joka oppii kuljettajan pysäköintiliikkeet.
Verkottuneiden autojen 3.0-ohjelmistopäivitystä on odotettu jo pitkään, ja se tarjoaa sekä uusia että vapaavalintaisia parannuksia muun muassa automaattiajoon, latauksen suorituskykyyn ja laajennetun todellisuuden heijastusnäyttöön. VW on ollut sähköautojen älyohjelmistoissa jäljessä tärkeimpiä kilpailijoitaan kuten Teslaa, mutta uuden päivityksen on tarkoitus kiriä eroa umpeen.
“Uusi ID.-ohjelmisto 3.0 on päivitys koko ID.-perheellemme”, sanoi Thomas Ulbrich, VW-brändin hallituksen teknologian kehityksestä vastaava jäsen. ”Viemme toiminnoissa tuotteemme uudelle tasolle, koska työskentelemme nopeammin, olemme verkottuneempia ja entistäkin asiakaskeskeisempiä.”
Sähköautojen älyohjelmistot
Verkottuneiden autojen ohjelmistopäivitys lupaa joukon etuja, kuten sen, että malleja, joissa on 77 kWh:n akku, voidaan nyt ladata jopa 135 kW:n teholla entisen 125 kW:n sijaan. VW kertoi, että parannukset akun jäähdytyksessä tekevät ajosta tehokkaampaa ja saattaa kasvattaa ajosädettä. Kuluttajille, jotka haluavat säästää akkuaan mahdollisimman paljon, tarjotaan nyt ”akunsäästötilaa”, jolloin varaustila rajoitetaan 80 prosenttiin.
Uudet ominaisuudet keskittyvät älykkäisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin, joihin kuuluu vapaavalintainen ”Travel Assist with Swarm Data” -ajoavustaja, joka pitää ajoneuvon automaattisesti kaistan keskellä ja mukautuu ajotyyliin. Kuljettaja voi sen avulla pitää tasaisen etäisyyden edessä oleviin autoihin. Avustajassa on myös ennakoiva vakionopeuden säädin ja kääntymisavustin. Takaosasan kaksi tutkaa ja ultraääni pitävät silmällä liikennettä ja voivat avustaa kaistan vaihtamisessa. Jos sensorit eivät havaitse kohteita, auto ohjaa itsensä viereiselle kaistalle, ellei kuljettaja puutu ohjaukseen.
Muita automaattisia ominaisuuksia ovat “Park Assist Plus” -pysäköintiavustaja, joka etsii parkkipaikan ja suorittaa pysäköinnin sensorien avulla. Sitä voidaan käyttää myös, kun ollaan poistumassa taskuparkista. Uuden toiminnon avulla auto oppii kuljettajan pysäköintitavoista ja toistaa ne itsenäisesti.
Ohjelmistot liikkumisen keskiössä
VW vauhdittaa parhaillaan muodonmuutostaan ohjelmistokeskeisten liikkumismuotojen tuottajaksi. Tuoreimmassa päivityksessä pyrkimys korostuu – uusien ominaisuuksien lista on pitkä, varsinkin laajennetun todellisuuden näytön osalta. Päivityksessä lisätään uusia näyttöjä pitkän matkan tilaan, uusia symboleja, kuten liikenneympyröitä ja sekä tietoa etäisyydestä määränpäähän. Näyttö kertoo myös, kuinka paljon akkua on jäljellä, sekä jäljellä olevan etäisyyden määränpäähän.
Autonvalmistaja on optimoinut navigointia ja lisännyt smart route planner -reitinsuunnitteluominaisuuden. Kuljettajat näkevät myös paikallisia vaaratiedotteita. Ääniohjaustakin on parannettu, ja se tunnistaa nyt komennot nopeammin, jolloin VW:n mukaan autosta tulee ”älykäs keskustelukumppani”. Saksassa ääniohjaus on saatavilla kaikissa ID.-malleissa, ja kun järjestelmä on yhdistettynä verkkoon, vastaukset tulevat pilvestä, muutoin autoon tallennetuista tiedoista. VW lupaa ”korkealaatuista puheentunnistusta ja laadukkaita tuloksia.”
Kaiken kaikkiaan verkottuneiden autojen ohjelmistopäivitys edesauttaa VW:tä luomaan uudenlaisen digitaalisien asiakaskokemuksen, jossa uudet toiminnot lisäävät kuljettajien mukavuutta. ID.-sähköautosarja jatkaa laajenemistaan, mikä tekee älyohjelmistoista osan VW:n kivijalkaa. Yhtiö teki ensimmäiset langattomat päivitykset noin vuosi sitten, ja se on ensimmäinen autonvalmistaja, joka päivittää säännöllisesti autojen ohjelmistoja mobiilitiedonsiirron kautta.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.