Volvo Cars on sijoittanut StoreDot-yritykseen, joka kehittää pikalatausteknologiaa sähköautojen akkuja varten.
Israelilainen StoreDot liittyy Volvo Cars Tech Fund -rahaston avulla mukaan Volvo Carsin ja Northvoltin akkuteknologian kehittämisprojektiin, joka alkoi viime vuonna. Sijoituksellaan Volvo on varmistanut saavansa käyttöön kaiken yhteistyössä kehitetyn teknologian.
Yhteistyöllä Volvo Carsin kanssa StoreDot pyrkii nopeuttamaan teknologiansa markkinoille saattamista, sillä sen tavoitteena on yltää massatuotantoon vuoteen 2024 mennessä. Volvo Cars on ensimmäinen premium-luokan autonvalmistaja, joka on investoinut StoreDotiin.
Vallankumouksellista latausta
StoreDot kehittelee teknologiaa, jonka pitäisi yrityksen mukaan johtaa akkuihin, jotka voivat viiden minuutin latausajan jälkeen tarjota 160 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Tämä uusi teknologia olisi autoteollisuudelle mullistavaa. Sähköautoihin siirtymisen esteenä monille kuljettajille on ollut auton lataamiseen kuluva aika. Toisin kuin bensiini- ja dieselautot, jotka voidaan tankata muutamassa minuutissa, monet sähköautot vaativat vähintään 30 minuuttia latausta, jotta niiden toimintamatka olisi riittävä.
Siksi autonvalmistajat etsivät tekniikkaa, jolla latausaikaa voitaisiin lyhentää huomattavasti. StoreDot ilmoitti viime vuonna kehittelevänsä pikalatausjärjestelmiä. Yrityksen uusi akkuteknologia pohjautuu piipohjaiseen anoditekniikkaan ja siihen liittyvään ohjelmistojen integrointiin.
Volvo suunnittelee ryhtyvänsä vuoteen 2030 mennessä yksinomaan sähköautomerkiksi, ja sen sijoitus StoreDotiin auttaa markkinoille pääsyä huomattavasti. Teknologiayhtiön ja Volvon tavoitteet sopivat yhteen, mikä auttaa yritystä kehittämään ajoneuvoja, joilla on pidempi toimintamatka, nopeammat latausajat ja alhaisemmat kustannukset.
”Tavoitteenamme on toteuttaa alamme nopein muutos, ja Tech Fundilla on ratkaiseva rooli suhteiden luomisessa tulevaisuuden teknologiajohtajien kanssa,” sanoo Volvo Cars Tech Fundin johtaja Alexander Petrofski. ”Sijoituksemme StoreDotiin sopii täydellisesti tähän ajattelutapaan, ja heidän sitoutumisensa sähköistämiseen ja hiilettömään liikkuvuuteen vastaa omaamme.”
Sähköiset tavoitteet
Volvon sähköistämissuunnitelmiin kuuluu yhteisyritys akkuvalmistaja Northvoltin kanssa, joka keskittyy akkukennojen kehittämiseen ja tuotantoon. Kennot räätälöidään tulevia Volvon ja Polestarin sähköautoja varten.
Yhteisyritykseen on investoitu noin 30 miljardia kruunua (2,9 miljardia euroa), ja osana tätä sijoitusta yritykset perustavat yhteisen tutkimus- ja kehityskeskuksen (T&K-keskus) sekä akkuja valmistavan tehtaan Göteborgin alueelle Ruotsiin. Yhdessä nämä laitokset luovat yli 3 000 uutta työpaikkaa.
Tulevina vuosina Volvo aikoo tuoda markkinoille kokonaan uuden puhtaasti sähkökäyttöisten autojen tuoteperheen. Uusi tuoteperhe on osa Volvon tavoitetta muuttua hiilineutraaliksi yritykseksi vuoteen 2040 mennessä.
Myös StoreDotin omat tavoitteet herättävät kiinnostusta autoteollisuudessa. Maaliskuussa yhtiö ilmoitti saaneensa intialaiselta Ola Electriciltä usean miljoonan dollarin sijoituksen. Rahoitus käytetään tutkimukseen, kehitykseen sekä sen nopeasti ladattavien sähköautojen akkujen tuotannon kasvattamiseen. Yritys käytti ensimmäisen näytekennoeränsä tuodakseen esiin teknologiansa potentiaalia viime vuoden tammikuussa. Se esitteli pikalatausteknologiaansa ensimmäisen kerran lataamalla kaksipyöräisen EV:n vain viidessä minuutissa vuonna 2019.
”Sähköautojen tulevaisuus piilee paremmissa, nopeammissa ja suuren energiatiheyden omaavissa akuissa, jotka pystyy lataamaan nopeasti ja mahdollistavat pidemmän toimintamatkan,” sanoo Bhavish Aggarwal, Ola Electricin perustaja ja toimitusjohtaja. ”Kumppanuutemme StoreDotin kanssa on strategisesti tärkeää, koska he ovat pikalatauksen akkuteknologian edelläkävijöitä.”
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.