Artikkelit

Mercedes-Benz luopuu halvemmista malleista ja keskittyy huippuluokan luksusautoihin

Autovista24 | 03 kesä 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz keskittyy kannattavuuden lisäämiseksi kalliimpiin luksusajoneuvoihin. Yritys aikoo myös päivittää tuotevalikoimaansa ja nopeuttaa sähköistämistä.

Noin 75 prosenttia yrityksen investoinneista käytetään sellaisten huipputuotteiden kehittämiseen, joilla on parhaat katteet ja kannattavuus. Mercedes-Benz terävöittää liiketoimintastrategiaansa ja aikoo vähentää perustason ajoneuvojen tuotantoa ja karsia siten tuotevalikoimaansa. Toiveena on, että toimenpiteet lisäävät huippuluokan luksusajoneuvojen myyntiä 60 prosentilla vuoteen 2026 mennessä.

Edullisten mallien karsiminen

Yritys painottaa, että strateginen lähestymistapa johtaa parempiin taloudellisiin tuloksiin, etenkin kun markkinaolosuhteet ovat edelleen haastavat. Mercedes-Benz odottaa korkealuokkaisten luksusautojen kysynnän kasvavan, minkä ansiosta raaka-ainekustannusten nousua voi kompensoida korkeammilla hinnoilla.

”Luksus on aina ollut tuotemerkkimme ydin, ja nyt se on myös strategiamme ytimessä,” sanoo Mercedes-Benz Groupin johtokunnan puheenjohtaja Ola Källenius.

”Tarkennamme liiketoimintamallimme ja tuotevalikoimamme painopistettä edelleen, jotta voimme maksimoida Mercedes-Benzin potentiaalin myös haastavissa olosuhteissa. Tavoitteenamme on rakentaa maailman halutuimpia autoja.”

Yhtiö haluaa kiinnittää huomionsa kolmeen tuoteryhmään – huippuluokan luksukseen, perusluksukseen ja aloittelevaan luksukseen. Mercedes-Benz aikoo vähentää luksusmallivaihtoehtojen määrän seitsemästä neljään. Yritys ei kuitenkaan täsmentänyt, mitkä mallit ovat poistumassa valikoimasta. Alkutason malleihin kuuluvat A- ja B-luokan kompaktit autot, joiden tuotanto saattaa nyt loppua.

Luksusautot

Autonvalmistaja esitteli hiljattain esimerkkejä huippuluokan ajoneuvoista, mukaan lukien Mercedes-Maybach Haute Voiture -konseptin, jota se kuvailee hienostuneen ylellisyyden huipuksi. Malli tulee markkinoille vuonna 2023 rajoitettuna eränä, eli kyseessä on hyvin eksklusiivisen auto.

Kaiken kaikkiaan Mercedes-Maybach laajentaa huippuluokan tuotetarjontaansa ensi vuonna lanseerattavan Mercedes-Maybach EQS SUV:n johdolla. Muita samaan luokkaan kuuluvia malleja ovat kaikki Mercedes-AMG:n ajoneuvot sekä Mercedes-Benzin S- ja G-luokan mallit ja luksusmalli GLS.

”Useimmat luksusyritykset rakentavat maineensa yhden tai kahden menestystuotteen varaan. Mercedes-Benz on onnekas, sillä sen tuotevalikoimaan kuuluu useita ikonisia tuotteita ja tuotemerkkejä, kuten S-luokka, SL, G sekä AMG- ja Maybach-merkit,” Källenius sanoo. ”Meillä on suuri mahdollisuus laajentaa huippuvalikoimaamme entistäkin kiehtovammilla tuotteilla.”

Uutinen Mercedes Benzin uudesta strategiasta tulee samaan aikaan, kun autonvalmistajat nostavat hintoja Ukrainan sodan, puolijohdepulan ja Kiinan pandemiaan liittyvien seisokkien aiheuttamien markkinakomplikaatioiden vuoksi. Tämä on johtanut laajoihin toimitusketjuongelmiin, tuotantokatkoksiin ja toimitusten viivästymiseen monissa autoteollisuuden yrityksissä.

Huolimatta markkinoiden häiriökehityksestä ensimmäisellä vuosineljänneksellä Mercedes-Benzin tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) nousi 5,2 miljardiin euroon, ja hinnankorotukset kasvattivat yrityksen voittoja. Valmistaja vahvisti hiljattain myyneensä maailman kalleimman auton, harvinaisen Mercedes-Benz SLR coupe -auton vuodelta 1955, yksityisomistajalle huikealla 135 miljoonan euron hinnalla.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Kian uusi Niro Plus “purpose-built” sähköauto

13 touko 2022

Kia vahvisti asemaansa kestävien liikkuvuusratkaisujen tarjoajana lanseeraamalla hiljattain Niro Plussan, joka on yrityksen ensimmäinen tarkoitukseen suunniteltu ajoneuvo (PBV, purpose-built vehicle). Uutta sähköautoa (EV) käytetään Etelä-Koreassa...

Volvo investoi viidessä minuutissa latautuviin sähköautoakkuihin

06 touko 2022

Volvo Cars on sijoittanut StoreDot-yritykseen, joka kehittää pikalatausteknologiaa sähköautojen akkuja varten. Israelilainen StoreDot liittyy Volvo Cars Tech Fund -rahaston avulla mukaan Volvo Carsin ja Northvoltin...

Ruotsalainen sähköautostartup Uniti menee konkurssiin

29 huhti 2022

Ruotsalainen sähköautostartup Uniti ilmoittaa Linkedin-päivityksessään jättäneensä konkurssihakemuksen sen jälkeen, kun se ei onnistunut hankkimaan tarvittavaa pääomaa. Yritys kertoo ryhtyvänsä maksukyvyttömyysjärjestelyihin pakon edessä. Yrityksen tavoittelemat vaihtoehtoiset...

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.