Artikkelit Uutiset

Ruotsalainen sähköautostartup Uniti menee konkurssiin

Autovista24 | 29 huhti 2022

Kirjoittajasta

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Ruotsalainen sähköautostartup Uniti ilmoittaa Linkedin-päivityksessään jättäneensä konkurssihakemuksen sen jälkeen, kun se ei onnistunut hankkimaan tarvittavaa pääomaa. Yritys kertoo ryhtyvänsä maksukyvyttömyysjärjestelyihin pakon edessä.

Yrityksen tavoittelemat vaihtoehtoiset tulovirrat ja kumppanuudet eivät riittäneet pitämään liiketoimintaa käynnissä. Startup sanoi ”olevansa avoin tarjouksille”, mutta vain huhtikuun 11. päivään asti.

“Kiitos upeiden sijoittajien ja tukijoiden pystyimme hankkimaan tarpeeksi pääomaa selvitäksemme, mutta vain vähentämällä kulujamme ja pienentämälle tiimiämme. Jos jatkaisimme kyseisen pääoman vastaanottamista – jolla hädin tuskin selviäisimme – tulisimme liian riippuvaisiksi yrityksen ulkoisista tekijöistä ja siten meistä tulisi liian suuri riski yksilöille, jotka rahoittavat meitä”, Uniti sanoi.

Yritys ei kerro vaikeuksistaan ensimmäistä kertaa. Joulukuussa 2021 sähköautostartup sanoi, että sillä on alle viikko aikaa kerätä 500 000 euroa tai muuten sitä uhkaisi konkurssi. Yrityksellä oli rohkea visio, kun se aloitti toimintansa vuonna 2015, mutta se on kohdannut monia takaiskuja, kuten pandemian tuomia haasteita.

Muuttuvat sähköautomarkkinat

Sähköautomarkkinat ovat muuttuneet radikaalisti viime vuosien aikana, kun perinteiset autonvalmistajat, aasialaiset tulokkaat sekä asemansa jo vakiinnuttanut Tesla ovat sekoittaneet alaa. Kun uusia sähköautoja julkistetaan jatkuvasti, jotkin startupit menestyvät, kuten esimerkiksi Sono Motors, joka tuo markkinoille aurinkokäyttöisen sähköauton. Toisilla puolestaan on ollut haasteita pärjätä.

Uniti kuuluu jälkimmäiseen joukkoon. Aluksi se onnistui herättämään innostusta, joka mahdollisti yhteistyön Siemensin ja E.onin kaltaisten yritysten kanssa. Crunchbasen analyysi osoittaa, että yritys on aloittamisestaan lähtien kerännyt yhteensä 3,9 miljoonaa euroa. Vaikka yrityksellä vaikuttaa yhä olevan sijoittajia, sen on ollut vaikea lunastaa lupauksensa.

Aikoinaan “Liikkumisen ruotsalaiseksi uranuurtajaksi” julistautunut yritys kertoi asettavansa ”uudet kestävyyden standardit ja tarjoavansa tuoreen näkökulman urbaaniin liikkumiseen”. Se keskittyi tuotesuunnitteluun, eikä kyennyt toteuttamaan suunnitelmiaan tehtaan perustamisesta Ruotsiin. Yhdessä vaiheessa sähköautonvalmistaja harkitsi tuotantolaitoksen perustamista Iso-Britanniaan, mutta suunnitelmasta ei koskaan tullut totta.

Kuoppainen tie

Vuonna 2018 startup ilmoitti sen sähköauton Uniti Onen ennakkotilausarvon olevan yli 50 miljoonaa euroa. Tavoitteena oli tuottaa ”yli miljoona ajoneuvoa viidessä vuodessa”, mutta se tavoite osoittautui epärealistiseksi.

Eräät vanhat työntekijät syyttivät ruotsalaisessa Filter-lehdessä aiemmin tänä vuonna Unitia kyseenalaisista käytännöistä liiketoiminnassa. Julkaisussa kerrottiin, että startup olisi esitellyt omana malli ”Zeronaan” kiinalaista sähköautoa, jonka merkit oli vaihdettu. Ennakkotilauksen tehneet kuluttajat eivät kuitenkaan koskaan saaneet käsiinsä toimivaa autoa.

Toimitusjohtaja Lewis Horne puhui avoimesti ongelmista, joita yritys kohtasi yrittäessään selviytyä pandemian vaikutuksista. Viivästyksiä oli myös neuvotteluissa siltarahoituksesta, jota yritys toivoi kiinalaiselta strategiselta sijoittajalta.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Bosch luo eurooppalaisen toimitusketjun puolijohteille

04 helmi 2022

Saksalainen teknologiayritys Bosch, yksi maailman suurimmista autoalan tavarantoimittajista, yrittää ratkaista autoteollisuutta lamauttavaa puolijohdepulaa, joka on entisestään lisännyt autonvalmistajien huolia. Yritys haluaa luoda eurooppalaisen toimitusketjun piikarbidipuolijohteille...

CATL esittelee Kiinassa asemat, jossa sähköauton akun voi vaihtaa “minuutissa”

04 helmi 2022

Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) – yksi Kiinan nopeimmin kasvavista yrityksistä – on esitellyt kotimarkkinoillaan akunvaihtopalvelun, jonka avulla kuluttajat voivat vaihtaa sähköauton akun yhdessä...

Miksi ladata sähköauton akun, kun sen voi vaihtaa täyteen?

25 maalis 2022

Sähköajoneuvot ja niiden tehokkuus ja kantaman laajuus kehittyvät huimaa vauhtia. Riippumatta kantamasta kaikki sähköautojen akut on kuitenkin ladattava uudelleen. Ellei sitten käytettyä akkua voisi yksinkertaisesti...

Kyllä, haluan rekisteröityä vastaanottamaan uutisia.

* Pakollinen kenttä


Kyllä, haluan vastaanottaa seuraavan sähköpostin:
Autovista24: autoilualan uutisia, näkemyksiä, tutkimuksia ja tietoa tapahtumista – Lähettäjä: Autovista24, lähetetään silloin tällöin.

Käytämme sähköposteissamme pikseleitä seurataksemme sähköpostien avauksia, edelleenlähetyksiä ja linkkien klikkauksia. Tämä auttaa meitä seuraamaan ja mittaamaan sähköpostilähetystemme tehokkuutta. Yhdistämme tämän antamiisi tietoihin verkkoselailuinformaatiosi kanssa, voidaksemme räätälöidä ja parantaa markkinointiamme, sekä yksilöidä käyttökokemustasi verkkosivuillamme. Kun tilasit sähköpostilähetyksemme, annoit meille luvan lähettää sinulle valitsemiasi sähköpostilähetyksiä käyttämällä antamiasi tietoja ja luvan käyttää seurantapixeleitä. Voit perua suostumuksesi päivittämällä valintasi seuraamalla linkkiä “Email Preference Centre”, joka löytyy kaikista vastaanottamistasi sähköposteista. Lisätietoja miten käsittelemme yksilöityä dataa löydät Autovista Group Privacy Policy and the Autovista Privacy Policy.