Ruotsalainen sähköautostartup Uniti ilmoittaa Linkedin-päivityksessään jättäneensä konkurssihakemuksen sen jälkeen, kun se ei onnistunut hankkimaan tarvittavaa pääomaa. Yritys kertoo ryhtyvänsä maksukyvyttömyysjärjestelyihin pakon edessä.
Yrityksen tavoittelemat vaihtoehtoiset tulovirrat ja kumppanuudet eivät riittäneet pitämään liiketoimintaa käynnissä. Startup sanoi ”olevansa avoin tarjouksille”, mutta vain huhtikuun 11. päivään asti.
“Kiitos upeiden sijoittajien ja tukijoiden pystyimme hankkimaan tarpeeksi pääomaa selvitäksemme, mutta vain vähentämällä kulujamme ja pienentämälle tiimiämme. Jos jatkaisimme kyseisen pääoman vastaanottamista – jolla hädin tuskin selviäisimme – tulisimme liian riippuvaisiksi yrityksen ulkoisista tekijöistä ja siten meistä tulisi liian suuri riski yksilöille, jotka rahoittavat meitä”, Uniti sanoi.
Yritys ei kerro vaikeuksistaan ensimmäistä kertaa. Joulukuussa 2021 sähköautostartup sanoi, että sillä on alle viikko aikaa kerätä 500 000 euroa tai muuten sitä uhkaisi konkurssi. Yrityksellä oli rohkea visio, kun se aloitti toimintansa vuonna 2015, mutta se on kohdannut monia takaiskuja, kuten pandemian tuomia haasteita.
Muuttuvat sähköautomarkkinat
Sähköautomarkkinat ovat muuttuneet radikaalisti viime vuosien aikana, kun perinteiset autonvalmistajat, aasialaiset tulokkaat sekä asemansa jo vakiinnuttanut Tesla ovat sekoittaneet alaa. Kun uusia sähköautoja julkistetaan jatkuvasti, jotkin startupit menestyvät, kuten esimerkiksi Sono Motors, joka tuo markkinoille aurinkokäyttöisen sähköauton. Toisilla puolestaan on ollut haasteita pärjätä.
Uniti kuuluu jälkimmäiseen joukkoon. Aluksi se onnistui herättämään innostusta, joka mahdollisti yhteistyön Siemensin ja E.onin kaltaisten yritysten kanssa. Crunchbasen analyysi osoittaa, että yritys on aloittamisestaan lähtien kerännyt yhteensä 3,9 miljoonaa euroa. Vaikka yrityksellä vaikuttaa yhä olevan sijoittajia, sen on ollut vaikea lunastaa lupauksensa.
Aikoinaan “Liikkumisen ruotsalaiseksi uranuurtajaksi” julistautunut yritys kertoi asettavansa ”uudet kestävyyden standardit ja tarjoavansa tuoreen näkökulman urbaaniin liikkumiseen”. Se keskittyi tuotesuunnitteluun, eikä kyennyt toteuttamaan suunnitelmiaan tehtaan perustamisesta Ruotsiin. Yhdessä vaiheessa sähköautonvalmistaja harkitsi tuotantolaitoksen perustamista Iso-Britanniaan, mutta suunnitelmasta ei koskaan tullut totta.
Kuoppainen tie
Vuonna 2018 startup ilmoitti sen sähköauton Uniti Onen ennakkotilausarvon olevan yli 50 miljoonaa euroa. Tavoitteena oli tuottaa ”yli miljoona ajoneuvoa viidessä vuodessa”, mutta se tavoite osoittautui epärealistiseksi.
Eräät vanhat työntekijät syyttivät ruotsalaisessa Filter-lehdessä aiemmin tänä vuonna Unitia kyseenalaisista käytännöistä liiketoiminnassa. Julkaisussa kerrottiin, että startup olisi esitellyt omana malli ”Zeronaan” kiinalaista sähköautoa, jonka merkit oli vaihdettu. Ennakkotilauksen tehneet kuluttajat eivät kuitenkaan koskaan saaneet käsiinsä toimivaa autoa.
Toimitusjohtaja Lewis Horne puhui avoimesti ongelmista, joita yritys kohtasi yrittäessään selviytyä pandemian vaikutuksista. Viivästyksiä oli myös neuvotteluissa siltarahoituksesta, jota yritys toivoi kiinalaiselta strategiselta sijoittajalta.
Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.
Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.