Fuel Type: Sähköautot (BEV)

Mikä on puolijohde??

Autoteollisuus kilpailee muiden markkinoiden kanssa ratkaisevan tärkeästä teknologiasta, jota ei ole helppo hankkia. Kyseessä ovat puolijohteet. Puolijohteiden puute on johtanut pysähdyksiin ajoneuvojen tuotannossa ja toimitusten viivästymiseen, mikä on puolestaan vaikuttanut rekisteröinteihin ja taloudellisiin tuloksiin. Mutta mitä puolijohteet ovat, miksi ne ovat tärkeitä ja kuinka suuri ongelma toimituspula on? Autovista24:n päätoimittaja Phil Curry selittää kaiken yrityksen YouTube-kanavalta löytyvällä videolla.

Puolijohteiden ongelma

Teknologian määrä ajoneuvoissa kasvaa, mikä tarkoittaa puolijohdesirujen käytön lisääntymistä. Autoissa voi olla jopa 4 000 sirua, ja sirujen määrä voi riippua auton hintatasosta. Puolijohdesiruja löytyy niin voimansiirtovaihtoehdoista ja alustan hallintalaitteista kuin infotainment-, turvallisuus- ja turvajärjestelmistä.

Pandemian aikana autonvalmistajat hankkivat siruja vähemmän, koska ajoneuvojen kysyntä väheni. Kulutuselektroniikan kysyntä taas kasvoi ihmisten pysyessä kotona.

Tämä on johtanut siihen, että puolijohdesiruja ei ole ollut saatavilla riittävästi nyt, kun valmistajat ovat lisänneet jälleen tuotantokapasiteettiaan. Tästä johtuen ajoneuvojen toimitukset ovat viivästyneet jopa 18 kuukautta, mikä on vaikuttanut uusien ajoneuvojen rekisteröintiin ja taloudelliseen tulokseen.

Ongelmana on puolijohdesirujen monimutkaisuus. Niitä valmistetaan erittäin tiukoilla ja monimutkaisilla menetelmillä, ja valmistukseen vaaditaan suuri tehdas, pölyttömät tilat ja kontrolloitu ympäristö. Sirujen etsaus ja kerrostaminen on hyvin aikaa vievää, joten yhden mikrosirun valmistaminen voi kestää jopa kolme kuukautta.

Autoteollisuus etsii keinoja vähentää riippuvuutta puolijohdesirujen käytöstä samalla, kun tarjonta kasvaa. Autonvalmistajat priorisoivat markkinoita, vähentävät saatavilla olevien teknisten lisävarusteiden määrää ja jakavat järjestelmiä mallien välillä. Sirutoimitusten ongelmat voivat jatkua koko loppuvuoden. Yritykset investoivat uusiin tuotantolaitoksiin hitaasti, vaikka niiden käyttöönottokin on hidasta, sillä uusien tehtaiden rakentaminen on aikaa vievää.

Puolijohteet ja sirut

Puolijohde on materiaali, jonka ominaisuudet ovat johtimen ja eristeen väliltä. Se on yleensä kiinteä kemiallinen alkuaine tai yhdiste, joka johtaa sähköä vain tietyissä olosuhteissa, mikä tekee siitä ihanteellisen elektronisten laitteiden sähkövirran hallintaan.

Hyvä esimerkki puolijohdemateriaalista on silikoni, johon on lisätty hallittuja epäpuhtauksia. Tätä kutsutaan ”seostetuksi” silikoniksi, ja lisäaineista riippuen elektronien määrää voidaan lisätä tai vähentää, jolloin saadaan aikaan erilaisia johtavia vaikutuksia.

Puolijohteet ovat tärkeä osa integroitujen piirien eli sirujen tai mikrosirujen valmistusta. Monet käyttävät termejä sekaisin, vaikka puolijohteella tarkoitetaan materiaalia, kun taas siru ohjaa järjestelmiä elektronisesti.

Integroidut piirit koostuvat monista mikroskooppisista piireistä, transistoreista, diodeista ja johdoista, jotka peittävät puolijohteen. Nämä osat hoitavat yhdessä useimpien sähkökomponenttien käsittelytehtävät. Sirut voivat korvata monia suurempia piirejä, ja puolijohde säätelee energiavirtaa. Tämä tarkoittaa, että siruista voidaan tehdä pienempiä ja tehokkaampia.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Kian uusi Niro Plus “purpose-built” sähköauto

Kia vahvisti asemaansa kestävien liikkuvuusratkaisujen tarjoajana lanseeraamalla hiljattain Niro Plussan, joka on yrityksen ensimmäinen tarkoitukseen suunniteltu ajoneuvo (PBV, purpose-built vehicle). Uutta sähköautoa (EV) käytetään Etelä-Koreassa nollapäästöisenä taksina, ja valmistaja uskoo, että mallista tulee tärkeä osa tulevaisuuden liikennettä.

Yrityksen tavoitteena on tuoda markkinoille oma PBV-mallisto vuoteen 2025 mennessä ja pyrkiä PBV-markkinoiden johtajaksi vuosikymmenen loppuun mennessä. Siihen asti yritys keskittyy muokkaamaan olemassa olevia mallejaan erityistarkoituksiin.

Niro Plus on räätälöity erityisesti taksi- ja kuljetusalan yrityksille, mutta se sopii myös yksityisasiakkaille vapaa-ajan tarkoituksiin, kuten retkeilyyn. Kia esitteli täysin uuden Niro-mallin ensimmäisen kerran marraskuussa 2021 Soul Mobility Show -tapahtumassa.

Niro Plus -mallin ei-taksiversio tulee saataville tietyillä ulkomaisilla markkinoilla vuoden 2022 lopussa. Autoa myydään akkusähköautona (BEV), pistokehybridinä (PHEV) ja hybridinä (HEV).

Kia haluaa osoittaa sitoutuneensa ympäristöystävällisempään tuotantoon. Niro Plus -auton valmistukseen käytetään kestäviä materiaaleja, jotka on valmistettu kierrätetystä tapetista, eukalyptuksen lehdistä ja vesipohjaisesta maalista. Kia aikoo laajentaa ympäristöystävällisten materiaalien valikoimaa, ja se aikoo myös luopua eläinten nahan käytöstä.

Uudenlaista liikkuvuutta

”Kia muuttaa liiketoimintastrategiaansa ja keskittyy tästä lähin sähköautojen suosimiseen ja uusien, käyttäjien tarpeisiin räätälöityjen tuotteiden käyttöönottoon eri puolilla maailmaa,” sanoo Sangdae Kim, Kia eLCV-liiketoimintayksikön johtaja. ”Niro Plus on ensimmäinen askeleemme PBV-maailmaan, josta löytyy paljon potentiaalia tulevalle kehitykselle.”

Kia lanseerasi helmikuussa Ray Van -mallin, jota kuvailtiin Etelä-Korean ensimmäiseksi yksipaikkaiseksi pakettiautoksi. Ray Van on suunniteltu vastaamaan pienten rahtikuljetusten kasvavaan kysyntään.

Vuonna 2025 Kian ensimmäinen PB-ajoneuvo on todennäköisesti keskikokoinen ajoneuvo. Niro Plus on askel lähemmäs ympäristöystävällisempää Kiaa. Pandemian aikana jakelu- ja logistiikkapalvelujen kysyntä on kasvanut, ja Kia pyrkii lisäämään PBV-valikoimaansa, jotta sähköautot voisivat tarjota vaihtoehdon julkiselle liikenteelle. Kian mukaan tulevia sähköautomalleja voisi kuvailla jopa liikkuviksi toimistoiksi.

Ensimmäisen sukupolven Niro crossover EV -malliin perustuva Niro Plus -taksimalli sisältää lisäparannuksia. Niro Plus -taksimalli on 10 mm pidempi ja 80 mm korkeampi. Matkustamon tilat ovat suuremmat rungon ohuempien rakenteiden ja ohuempien istuinten ansiosta. Myös monitoiminäyttöä on parannettu, ja Kia aikoo tarjota OTA-päivityksiä ja -palveluita..

Meret puhtaaksi

Osana Kian tavoitetta kehittyä kestävän liikkuvuuden tarjoajaksi yritys on myös solminut seitsenvuotisen yhteistyösopimuksen kansalaisjärjestö The Ocean Cleanupin kanssa, joka kehittää teknologioita muovin poistamiseksi maailman meristä.

Kumppanuus on osa Kian strategiaa kestävän kehityksen edistämiseksi, ja yritys pyrkii nostamaan tuotannossa käytettävän kierrätysmuovin osuuden 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi Kia tukee taloudellisesti kansalaisjärjestöjä sekä merten ja jokien puhdistushankkeita. Kierrätetty muovi päätyy sitten Kian tuotteisiin.

”Muovi ei itsessään ole huono materiaali, mutta sitä on käytettävä vastuullisesti”, sanoo The Ocean Cleanup -järjestön perustaja ja toimitusjohtaja Boyan Slat. ”Haluamme todistaa, että kierrätysmuovia voidaan käyttää kestävästi.”

Kian emoyhtiö Hyundai tukee samankaltaisia hankkeita. Yritys onkin tehnyt yhteistyötä Healthy Seas -järjestön kanssa merten saastumisen torjumiseksi ja aikoo käyttää kierrätetyistä kalastusverkoista löytyvää nailonia ajoneuvojen varustamiseen kestävämmillä tuotteilla.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Volvo investoi viidessä minuutissa latautuviin sähköautoakkuihin

Volvo Cars on sijoittanut StoreDot-yritykseen, joka kehittää pikalatausteknologiaa sähköautojen akkuja varten.

Israelilainen StoreDot liittyy Volvo Cars Tech Fund -rahaston avulla mukaan Volvo Carsin ja Northvoltin akkuteknologian kehittämisprojektiin, joka alkoi viime vuonna. Sijoituksellaan Volvo on varmistanut saavansa käyttöön kaiken yhteistyössä kehitetyn teknologian.

Yhteistyöllä Volvo Carsin kanssa StoreDot pyrkii nopeuttamaan teknologiansa markkinoille saattamista, sillä sen tavoitteena on yltää massatuotantoon vuoteen 2024 mennessä. Volvo Cars on ensimmäinen premium-luokan autonvalmistaja, joka on investoinut StoreDotiin.

Vallankumouksellista latausta

StoreDot kehittelee teknologiaa, jonka pitäisi yrityksen mukaan johtaa akkuihin, jotka voivat viiden minuutin latausajan jälkeen tarjota 160 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Tämä uusi teknologia olisi autoteollisuudelle mullistavaa. Sähköautoihin siirtymisen esteenä monille kuljettajille on ollut auton lataamiseen kuluva aika. Toisin kuin bensiini- ja dieselautot, jotka voidaan tankata muutamassa minuutissa, monet sähköautot vaativat vähintään 30 minuuttia latausta, jotta niiden toimintamatka olisi riittävä.

Siksi autonvalmistajat etsivät tekniikkaa, jolla latausaikaa voitaisiin lyhentää huomattavasti. StoreDot ilmoitti viime vuonna kehittelevänsä pikalatausjärjestelmiä. Yrityksen uusi akkuteknologia pohjautuu piipohjaiseen anoditekniikkaan ja siihen liittyvään ohjelmistojen integrointiin.

Volvo suunnittelee ryhtyvänsä vuoteen 2030 mennessä yksinomaan sähköautomerkiksi, ja sen sijoitus StoreDotiin auttaa markkinoille pääsyä huomattavasti. Teknologiayhtiön ja Volvon tavoitteet sopivat yhteen, mikä auttaa yritystä kehittämään ajoneuvoja, joilla on pidempi toimintamatka, nopeammat latausajat ja alhaisemmat kustannukset.

”Tavoitteenamme on toteuttaa alamme nopein muutos, ja Tech Fundilla on ratkaiseva rooli suhteiden luomisessa tulevaisuuden teknologiajohtajien kanssa,” sanoo Volvo Cars Tech Fundin johtaja Alexander Petrofski. ”Sijoituksemme StoreDotiin sopii täydellisesti tähän ajattelutapaan, ja heidän sitoutumisensa sähköistämiseen ja hiilettömään liikkuvuuteen vastaa omaamme.”

Sähköiset tavoitteet

Volvon sähköistämissuunnitelmiin kuuluu yhteisyritys akkuvalmistaja Northvoltin kanssa, joka keskittyy akkukennojen kehittämiseen ja tuotantoon. Kennot räätälöidään tulevia Volvon ja Polestarin sähköautoja varten.

Yhteisyritykseen on investoitu noin 30 miljardia kruunua (2,9 miljardia euroa), ja osana tätä sijoitusta yritykset perustavat yhteisen tutkimus- ja kehityskeskuksen (T&K-keskus) sekä akkuja valmistavan tehtaan Göteborgin alueelle Ruotsiin. Yhdessä nämä laitokset luovat yli 3 000 uutta työpaikkaa.

Tulevina vuosina Volvo aikoo tuoda markkinoille kokonaan uuden puhtaasti sähkökäyttöisten autojen tuoteperheen. Uusi tuoteperhe on osa Volvon tavoitetta muuttua hiilineutraaliksi yritykseksi vuoteen 2040 mennessä.

Myös StoreDotin omat tavoitteet herättävät kiinnostusta autoteollisuudessa. Maaliskuussa yhtiö ilmoitti saaneensa intialaiselta Ola Electriciltä usean miljoonan dollarin sijoituksen. Rahoitus käytetään tutkimukseen, kehitykseen sekä sen nopeasti ladattavien sähköautojen akkujen tuotannon kasvattamiseen. Yritys käytti ensimmäisen näytekennoeränsä tuodakseen esiin teknologiansa potentiaalia viime vuoden tammikuussa. Se esitteli pikalatausteknologiaansa ensimmäisen kerran lataamalla kaksipyöräisen EV:n vain viidessä minuutissa vuonna 2019.

”Sähköautojen tulevaisuus piilee paremmissa, nopeammissa ja suuren energiatiheyden omaavissa akuissa, jotka pystyy lataamaan nopeasti ja mahdollistavat pidemmän toimintamatkan,” sanoo Bhavish Aggarwal, Ola Electricin perustaja ja toimitusjohtaja. ”Kumppanuutemme StoreDotin kanssa on strategisesti tärkeää, koska he ovat pikalatauksen akkuteknologian edelläkävijöitä.”

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Ruotsalainen sähköautostartup Uniti menee konkurssiin

Ruotsalainen sähköautostartup Uniti ilmoittaa Linkedin-päivityksessään jättäneensä konkurssihakemuksen sen jälkeen, kun se ei onnistunut hankkimaan tarvittavaa pääomaa. Yritys kertoo ryhtyvänsä maksukyvyttömyysjärjestelyihin pakon edessä.

Yrityksen tavoittelemat vaihtoehtoiset tulovirrat ja kumppanuudet eivät riittäneet pitämään liiketoimintaa käynnissä. Startup sanoi ”olevansa avoin tarjouksille”, mutta vain huhtikuun 11. päivään asti.

“Kiitos upeiden sijoittajien ja tukijoiden pystyimme hankkimaan tarpeeksi pääomaa selvitäksemme, mutta vain vähentämällä kulujamme ja pienentämälle tiimiämme. Jos jatkaisimme kyseisen pääoman vastaanottamista – jolla hädin tuskin selviäisimme – tulisimme liian riippuvaisiksi yrityksen ulkoisista tekijöistä ja siten meistä tulisi liian suuri riski yksilöille, jotka rahoittavat meitä”, Uniti sanoi.

Yritys ei kerro vaikeuksistaan ensimmäistä kertaa. Joulukuussa 2021 sähköautostartup sanoi, että sillä on alle viikko aikaa kerätä 500 000 euroa tai muuten sitä uhkaisi konkurssi. Yrityksellä oli rohkea visio, kun se aloitti toimintansa vuonna 2015, mutta se on kohdannut monia takaiskuja, kuten pandemian tuomia haasteita.

Muuttuvat sähköautomarkkinat

Sähköautomarkkinat ovat muuttuneet radikaalisti viime vuosien aikana, kun perinteiset autonvalmistajat, aasialaiset tulokkaat sekä asemansa jo vakiinnuttanut Tesla ovat sekoittaneet alaa. Kun uusia sähköautoja julkistetaan jatkuvasti, jotkin startupit menestyvät, kuten esimerkiksi Sono Motors, joka tuo markkinoille aurinkokäyttöisen sähköauton. Toisilla puolestaan on ollut haasteita pärjätä.

Uniti kuuluu jälkimmäiseen joukkoon. Aluksi se onnistui herättämään innostusta, joka mahdollisti yhteistyön Siemensin ja E.onin kaltaisten yritysten kanssa. Crunchbasen analyysi osoittaa, että yritys on aloittamisestaan lähtien kerännyt yhteensä 3,9 miljoonaa euroa. Vaikka yrityksellä vaikuttaa yhä olevan sijoittajia, sen on ollut vaikea lunastaa lupauksensa.

Aikoinaan “Liikkumisen ruotsalaiseksi uranuurtajaksi” julistautunut yritys kertoi asettavansa ”uudet kestävyyden standardit ja tarjoavansa tuoreen näkökulman urbaaniin liikkumiseen”. Se keskittyi tuotesuunnitteluun, eikä kyennyt toteuttamaan suunnitelmiaan tehtaan perustamisesta Ruotsiin. Yhdessä vaiheessa sähköautonvalmistaja harkitsi tuotantolaitoksen perustamista Iso-Britanniaan, mutta suunnitelmasta ei koskaan tullut totta.

Kuoppainen tie

Vuonna 2018 startup ilmoitti sen sähköauton Uniti Onen ennakkotilausarvon olevan yli 50 miljoonaa euroa. Tavoitteena oli tuottaa ”yli miljoona ajoneuvoa viidessä vuodessa”, mutta se tavoite osoittautui epärealistiseksi.

Eräät vanhat työntekijät syyttivät ruotsalaisessa Filter-lehdessä aiemmin tänä vuonna Unitia kyseenalaisista käytännöistä liiketoiminnassa. Julkaisussa kerrottiin, että startup olisi esitellyt omana malli ”Zeronaan” kiinalaista sähköautoa, jonka merkit oli vaihdettu. Ennakkotilauksen tehneet kuluttajat eivät kuitenkaan koskaan saaneet käsiinsä toimivaa autoa.

Toimitusjohtaja Lewis Horne puhui avoimesti ongelmista, joita yritys kohtasi yrittäessään selviytyä pandemian vaikutuksista. Viivästyksiä oli myös neuvotteluissa siltarahoituksesta, jota yritys toivoi kiinalaiselta strategiselta sijoittajalta.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

Volkswagenin ohjelmistopäivitys verkottuneille sähköautoille kasvattaa ajosädettä ja lisää uusia ominaisuuksia

Volkswagen (VW) toteuttaa ID.-sarjan verkottuneissa sähköautoissaan merkittävän ohjelmistopäivityksen. Päivityksessä latauskapasiteettia on kasvatettu, mikä voi lisätä sähköauton ajosädettä. Myös ääniohjausta on parannettu, ja uutena ominaisuutena päivityksessä tulee pysäköintiavustaja, joka oppii kuljettajan pysäköintiliikkeet.

Verkottuneiden autojen 3.0-ohjelmistopäivitystä on odotettu jo pitkään, ja se tarjoaa sekä uusia että vapaavalintaisia parannuksia muun muassa automaattiajoon, latauksen suorituskykyyn ja laajennetun todellisuuden heijastusnäyttöön. VW on ollut sähköautojen älyohjelmistoissa jäljessä tärkeimpiä kilpailijoitaan kuten Teslaa, mutta uuden päivityksen on tarkoitus kiriä eroa umpeen.

“Uusi ID.-ohjelmisto 3.0 on päivitys koko ID.-perheellemme”, sanoi Thomas Ulbrich, VW-brändin hallituksen teknologian kehityksestä vastaava jäsen. ”Viemme toiminnoissa tuotteemme uudelle tasolle, koska työskentelemme nopeammin, olemme verkottuneempia ja entistäkin asiakaskeskeisempiä.”

Kuvalähde: VW

Sähköautojen älyohjelmistot

Verkottuneiden autojen ohjelmistopäivitys lupaa joukon etuja, kuten sen, että malleja, joissa on 77 kWh:n akku, voidaan nyt ladata jopa 135 kW:n teholla entisen 125 kW:n sijaan. VW kertoi, että parannukset akun jäähdytyksessä tekevät ajosta tehokkaampaa ja saattaa kasvattaa ajosädettä. Kuluttajille, jotka haluavat säästää akkuaan mahdollisimman paljon, tarjotaan nyt ”akunsäästötilaa”, jolloin varaustila rajoitetaan 80 prosenttiin.

Uudet ominaisuudet keskittyvät älykkäisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin, joihin kuuluu vapaavalintainen ”Travel Assist with Swarm Data” -ajoavustaja, joka pitää ajoneuvon automaattisesti kaistan keskellä ja mukautuu ajotyyliin. Kuljettaja voi sen avulla pitää tasaisen etäisyyden edessä oleviin autoihin. Avustajassa on myös ennakoiva vakionopeuden säädin ja kääntymisavustin. Takaosasan kaksi tutkaa ja ultraääni pitävät silmällä liikennettä ja voivat avustaa kaistan vaihtamisessa. Jos sensorit eivät havaitse kohteita, auto ohjaa itsensä viereiselle kaistalle, ellei kuljettaja puutu ohjaukseen.

Muita automaattisia ominaisuuksia ovat “Park Assist Plus” -pysäköintiavustaja, joka etsii parkkipaikan ja suorittaa pysäköinnin sensorien avulla. Sitä voidaan käyttää myös, kun ollaan poistumassa taskuparkista. Uuden toiminnon avulla auto oppii kuljettajan pysäköintitavoista ja toistaa ne itsenäisesti.

Ohjelmistot liikkumisen keskiössä

VW vauhdittaa parhaillaan muodonmuutostaan ohjelmistokeskeisten liikkumismuotojen tuottajaksi. Tuoreimmassa päivityksessä pyrkimys korostuu – uusien ominaisuuksien lista on pitkä, varsinkin laajennetun todellisuuden näytön osalta. Päivityksessä lisätään uusia näyttöjä pitkän matkan tilaan, uusia symboleja, kuten liikenneympyröitä ja sekä tietoa etäisyydestä määränpäähän. Näyttö kertoo myös, kuinka paljon akkua on jäljellä, sekä jäljellä olevan etäisyyden määränpäähän.

Kuvalähde: VW

Autonvalmistaja on optimoinut navigointia ja lisännyt smart route planner -reitinsuunnitteluominaisuuden. Kuljettajat näkevät myös paikallisia vaaratiedotteita. Ääniohjaustakin on parannettu, ja se tunnistaa nyt komennot nopeammin, jolloin VW:n mukaan autosta tulee ”älykäs keskustelukumppani”. Saksassa ääniohjaus on saatavilla kaikissa ID.-malleissa, ja kun järjestelmä on yhdistettynä verkkoon, vastaukset tulevat pilvestä, muutoin autoon tallennetuista tiedoista. VW lupaa ”korkealaatuista puheentunnistusta ja laadukkaita tuloksia.”

Kaiken kaikkiaan verkottuneiden autojen ohjelmistopäivitys edesauttaa VW:tä luomaan uudenlaisen digitaalisien asiakaskokemuksen, jossa uudet toiminnot lisäävät kuljettajien mukavuutta. ID.-sähköautosarja jatkaa laajenemistaan, mikä tekee älyohjelmistoista osan VW:n kivijalkaa. Yhtiö teki ensimmäiset langattomat päivitykset noin vuosi sitten, ja se on ensimmäinen autonvalmistaja, joka päivittää säännöllisesti autojen ohjelmistoja mobiilitiedonsiirron kautta.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

BMW Groupilta on tulossa lisää sähköautoja ja vetyautoja

BMW keskittyy nyt edistämään sähköistämis- ja kestävyyshankkeita pyrkiessään takaisin johtoasemaan sähköajoneuvoteknologian alalla. Yritys on tiedottanut Neue Klasse (Uusi luokka) -ajoneuvosarjaansa koskevista päivitetyistä suunnitelmista ja jatkaa samalla ponnistelujaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

Nykyisten sähköautomallien menestyksen ansiosta BMW suunnittelee, että vuoden 2022 loppuun mennessä tuotannossa on 15 akkusähköautoa (battery-electric vehicle, BEV), jotka kattavat noin 90 prosenttia sen nykyisistä lohkoista. 3-sarjaan ja 5-sarjaan sekä X1- ja X3-malleihin on tulossa täyssähköisiä versioita, ja BMW tuo markkinoille myös BMW i7:n osana 7-sarjan mallistoa.

BMW Group odottaa myyvänsä noin kaksi miljoonaa akkusähköautoa vuoden 2025 loppuun mennessä, Mini- ja Rolls-Royce-merkit mukaan laskettuna. Neue Klasse -malli voi nopeuttaa sähköisen liikkuvuuden yleistymistä markkinoilla, ja BMW Group ennustaa, että BEV-mallien osuus yhtiön maailmanlaajuisesta myynnistä on 50 prosenttia jo ennen vuotta 2030.

Sähköautot eivät sovi kaikille markkinoille

Ennen vuosikymmenen loppua BMW Groupin akkusähköautojen vuotuinen myynti ylittää 1,5 miljoonaa kappaletta. Yritys kuitenkin toteaa, että tämä riippuu siitä, pysyykö maailmanlaajuinen latausinfrastruktuuri mallien lisääntymisen ja asiakkaiden kasvavan kysynnän tahdissa.

Tämä on haaste, jonka kaikki autonvalmistajat kohtaavat. Kaikissa maailman maissa ei ole tarvittavaa infrastruktuuria sähköautoilun tukemiseksi, vaikka tuotantoon oltaisiinkin valmiita. Sen vuoksi polttomoottoreita on kehitettävä edelleen, tai muuten autoyhtiöiden on harkittava vetäytymistä tietyiltä markkinoilta.

BMW edistää infrastruktuurin laajentamista Ionityn kanssa tekemänsä yhteistyön avulla. Yritys kuitenkin myöntää, että sähköautot eivät välttämättä sovi kaikille markkinoille. Näin ollen alkuperäinen laitevalmistaja jatkaa ”erittäin tehokkaan perinteisen teknologian” kehittämistä ja edesauttaa samalla CO2-päästöjen vähentämistä liikennealalla.

Nämä uuden sukupolven diesel- ja bensiinimoottorit tarjoavat BMW:n mukaan korkeamman hyötysuhteen, ja moottoriteknologia ottaa kehitystyön ansiosta uusia askeleita kohti päästöjen vähentämistä ja ilmanlaadun parantamista.

BMW:n tavoitteena on toimittaa asiakkaille yhteensä 10 miljoonaa akkusähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Siihen mennessä Rolls-Roycen tuotevalikoima on pelkästään sähköinen. Myös Mini on matkalla kohti täyssähköistä tulevaisuutta 2030-luvun alusta alkaen. Myöhemmin tänä vuonna merkki esittelee täysin uuden Mini-tuoteperheen, jossa on yhtiön mukaan ”sähköistetyn go-kartin tuntu” ja jossa keskitytään selvästi kestävyyteen ja mahdollisimman pieneen ympäristöjalanjälkeen.

Vetyautoja ei ole poissuljettu

Jää nähtäväksi, tuleeko vetypolttokennoteknologia (FCEV) laajaan levitykseen henkilöautomarkkinoille, mutta BMW vahvisti vuotuisessa konferenssissaan sitoutumisensa voimansiirron kehittämiseen.

Yritys edistää järjestelmällisesti suunnitelmiaan tarjota FCEV-ajoneuvoja lisävaihtoehtona kestävään liikkuvuuteen, ja se on jo ilmoittanut, että vetypolttokennoon perustuva sähköinen voimansiirto on mahdollista toteuttaa myös Neue Klasse -mallissa.

“Meistä vedyllä toimiva sähköinen voimansiirto (hydrogen-electric drivetrains) täydentää akkusähköistä voimansiirtoa (battery-electric drivetrains)”, totesi BMW:n johtokunnan puheenjohtaja Oliver Zipse.
“Tämä on paras tapa, jolla autokantamme voi edistää ilmastonsuojelua. Siksi tuemme Euroopan komission suunnitelmia laajentaa lataus- ja vetytankkausasemainfrastruktuuria Euroopan valtateillä.”

Pieni määrä BMW iX5 Hydrogenia otetaan käyttöön esittely- ja testaustarkoituksiin ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Jos vety tuotetaan uusiutuvalla energialla ja tarvittava infrastruktuuri on saatavilla, teknologia voi vastata niiden kuljettajien tarpeisiin, joilla ei ole latausinfrastruktuuria ja jotka ajavat usein pitkiä matkoja.

Zipse ilmoitti myös, että saksalainen BMW valmistautuu kehittämään seuraavan sukupolven vetykäyttöistä voimansiirtoa. Hän lisäsi, että Euroopan yhteistä etua koskevien tärkeiden hankkeiden (IPCEI) rahoitus edistäisi nopeasti tämän uuden sukupolven voimansiirtoteknologian kehittämistä ja teollistamista Saksassa.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Miksi ladata sähköauton akun, kun sen voi vaihtaa täyteen?

Autovista24

Sähköajoneuvot ja niiden tehokkuus ja kantaman laajuus kehittyvät huimaa vauhtia. Riippumatta kantamasta kaikki sähköautojen akut on kuitenkin ladattava uudelleen. Ellei sitten käytettyä akkua voisi yksinkertaisesti vaihtaa täyteen? Tämä ajatus saa jatkuvasti enemmän jalansijaa ajoneuvojen maailmassa.

Bosch, Mitsubishi ja Blue Park Smart Energy (BPSE) kehittävät yhteistyössä uutta kaupalliselle ajoneuvokannalle suunnattua liiketoimintamallia, jossa akkujen vaihto toimii palveluna. Siinä hyödynnetään saksalaisen Boschin battery-in-the-cloud -teknologiaa, japanilaisen Mitsubishin palveluiden kaupallistamisvalmiuksia ja kiinalaisen Blue Park Smartin akkujen vaihtoalustaa.

Gogoro on esitellyt ”maailman ensimmäisen vaihdettavan kiinteän akun prototyypin sähköautoihin”. ProLogium Technologyn kanssa yhteistyönä kehitetty järjestelmä on tarkoitettu kaksipyöräisiin ajoneuvoihin, ja se integroituu Gogoron nykyiseen vaihtoverkkoon.

Akkujen vaihto

Mitsubishi, Bosch ja BPSE ottavat nyt huomioon, että sähköistämisen kysyntä kasvaa päivä päivältä. Sähköautokannan käyttöönoton alkukustannukset häiriöt latauksessa ja akkujen epävarmuus hidastavat kuitenkin kaupallisten ajoneuvokantojen sähköistämistä. Vaihtotekniikka voisi olla mahdollinen ratkaisu, jonka avulla toimijat voisivat maksimoida sähköautojensa käytön.

Kolmikon yhteistyön puitteissa Boschin battery-in-the-cloud -järjestelmä valvoo ja analysoi jatkuvasti energiavarastoja tekoälyn avulla. Tämä mahdollistaa akun hallinnan, mikä tarkoittaa maksimoitua käyttöikää ja suorituskykyä ja optimoi samalla kannan kokonaiskustannuksia (Total Cost of Ownership TCO).

Kolmikko pyrkii kehittämään ja tarjoamaan palvelun, jonka avulla voidaan havaita ja ennustaa akkujen kunto, kapasiteetti ja optimaalinen käyttö. Kerätty tieto voi auttaa selvittämään ongelmia, jotka estävät sähköautojen käyttöönottoa, sekä akkujen hyödyntämistä käytettyjen akkujen markkinoilla, mikä puolestaan vähentää ajoneuvokannan TCO:ta.

Vaihdettavat kiinteäelektrolyyttiset akut

Kiinteäelektrolyyttiset akut (SSB) ovat kauan odotettu teknologia, jonka avulla on mahdollista pienentää energiavarastoyksikön kokoa ja painoa ja samalla lisätä sen tiheyttä. Odotusten mukaan SSB-litiumkeraamiset akut ovat seuraava kehitysaskel litiumionikemiasta. Taiwanilainen yritys ei kuitenkaan pysähtynyt tähän, vaan päätti, että SSB-akkujen pitäisi olla myös vaihdettavissa.

”Gogoro tuo markkinoille maailman ensimmäisen kiinteän olomuodon akun kaksipyöräisten akkujen vaihtoa varten, koska on välttämätöntä hyödyntää viimeisimpiä akkuinnovaatioita, jotta voimme aloittaa uuden aikakauden sähköisen liikenteen kasvussa ja käyttöönotossa kaupungeissamme”, sanoo Horace Luke, Gogoron perustaja, puheenjohtaja ja toimitusjohtaja.

”Teimme yhteistyötä ProLogium Technologyn kanssa, joka on kansainvälinen edelläkävijä kiinteän olomuodon akkuinnovaatioiden alalla. Kehitimme yhdessä uuden, vakaamman ja turvallisemman akun, jossa on laajempi kantama ja parempi energiatiheys, ja joka on taaksepäin yhteensopiva kaikkien nykyisten Gogoro-ajoneuvojen kanssa,” Luke jatkaa.

Gogoro-verkosto on avoin ja yhteensopiva akkujen vaihtojärjestelmä kevyille kaupunkiajoneuvoille. Se on suunniteltu tehokkaaksi, älykkääksi ja skaalautuvaksi. Verkostossa on yli 450 000 kuljettajaa ja yli 10 000 akunvaihtoasemaa yli 2300 sijainnissa. Tämä mahdollistaa 340 000 päivittäistä vaihtoa, mikä antaa virtaa 95 prosentille Taiwanin sähköisistä kaksipyöräisistä ajoneuvoista. Kun kaksipyöräisiin ajoneuvoihin on jo saatavilla näin kehittynyttä teknologiaa, sama kehitys suurempien ajoneuvojen osalta on vain muutaman askeleen päässä.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Ford perustaa erilliset sähköauto- ja polttomoottoriautoyhtiöt

Autovista24

Ford perustaa kaksi erillistä mutta toisiinsa tiiviisti linkittyvää yhtiötä. Ford Model e tulee keskittymään sähköautoihin ja Ford Blue polttomoottoriautoihin. Uudet yksiköt liittyvät yhtiön hyötyajoneuvohaaraan Ford Prohon.

Järjestely on osa Ford+ -ohjelmaa, joka esiteltiin toukokuussa 2021. Strategian julkisti Fordin pääjohtaja ja toimitusjohtaja Jim Farley, joka muiden rooliensa lisäksi ottaa vastuulleen Model e:n. Entinen Amerikasta ja kansainvälisistä markkinoista vastaava johtaja Kumar Galhotra tulee puolestaan Ford Bluen johtoon.

”Tavoitteenamme on, että Ford +:n myötä meistä tulee jälleen aidosti suurenmoinen, maailmaa muuttava yhtiö, ja siihen vaaditaan fokusta. Laitamme kaiken likoon luomalla erilliset, mutta toisiaan täydentävät yhtiöt, joilta saamme startup-yritysmäistä nopeutta. Kun Ford Model e:n rajoittamaton innovointi yhdistetään Ford Bluen teolliseen tietotaitoon, kapasiteettiin ja ikonisiin brändeihin kuten Bronco, on meillä jotain, josta startupit voivat vain unelmoida”, Farley sanoi.

Rahoitusta sähköautojen kehitykseen

Yrityksen jakautuminen kertoo Fordin oivalluksesta, että se tarvitsee erilaisia lähestymistapoja, kykyjä ja organisaatioita saavuttaakseen sähkö- ja polttomoottoriautojensa täyden potentiaalin. Kuten monet muutkin autonvalmistajat ovat huomanneet, siirtymä fossiilisia polttoaineita käyttävistä voimansiirtolaitteista akkukäyttöisiin ei ole yksinkertainen tai halpa. Monet omamerkkivalmistajat pitävätkin bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvojen tuotantoa pystyssä niin kauan kuin mahdollista voidakseen rahoittaa tulevaisuuden pyrkimyksiään.

Ford Blue jatkaa siis sellaisten ikonisten ajoneuvojen, kuten Mustangin, F-sarjan ja Explorer SUV:n valmistamista, mutta investoi samalla uusiin malleihin ja palveluihin. Yhtiö aikoo leikata jätemääriään ja madaltaa kuluja eri toiminnoissaan. Se käyttää hyväkseen kokemustaan suunnittelussa, hankinnoissa, valmistuksessa sekä ajoneuvojen testauksessa ja kehityksessä edistääkseen Fordin muita haaroja.

”Ford Bluen missiona on tehdä liiketoiminnasta kannattavampaa ja virkeämpää, vahvistaa menestyneitä ja ikonisia ajoneuvoperheitämme sekä saavuttaa yhä suurempaa lojaalisuutta asiakkailtamme tarjoamalla mahtavia palveluita ja kokemuksia”, Farley sanoi. ”Tämä tiimi on päättänyt vakaasti toimittaa parasta laatua, vähentää jätettä toiminnan kaikissa vaiheissa, maksimoida kassavirran sekä optimoida teollisen jalanjälkemme.”

Yhtiöt yhteistyössä

Edellä kuvattu yhtiöjärjestely ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yhtiöiden keskinäinen suhde olisi yksipuolinen. Sen sijaan kaikkien Fordin yhtiöiden odotetaan tekevän yhteistyötä, eikä tämä hyötyajoneuvohanke ole poikkeus. Ford Model e:stä tulee kehitystyön keskus, jossa työstetään uusia teknologioita ja lähestymistapoja liikkumiseen. Sieltä saadaan esimerkiksi edistyksellisiä ohjelmistoja, jotka edistävät verkottuneita, personalisoituja ja jatkuvasti käytössä olevia kokemuksia.

Osa Model e:n työstä keskittyy sähköosaamiseen, kuten sähköautoalustoihin, akkuihin, moottoreihin, vaihtosuuntaajiin ja latausteknologiaan. Se vastaa myös uudesta tulevaisuuden sähköautonostajille suunnatusta jälleenmyyntikokemuksesta, johon sisältyy verkkokauppaalustoja, läpinäkyvää hinnoittelua ja personoitua tukea.

”Ford Model e tulee olemaan Fordin innovaatiotyön ja kasvun keskus, jossa maailman parhaiden ohjelmisto-osaajien ja sähkö- ja autoalan ammattilaisten annetaan vapaasti luoda uskomattomia sähköautoja ja digitaalisia kokemuksia Fordin uusille asiakassukupolville”, Farley sanoi.

Ford haluaa tuottaa vuosittain yli kaksi miljoonaa sähköautoa vuodesta 2026 alkaen. Tämä edustaisi noin kolmasosaa sen maailmanlaajuisesta tuotantomäärästä ja vuoteen 2030 mennessä osuus kasvaisi jo puoleen. Autonvalmistaja aikoo investoida 4,6 miljardia euroa (5 miljardia puntaa) sähköautojen kehitykseen tänä vuonna, mikä on kaksinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna.

”Uusi yhtiörakenne parantaa kapasiteettiamme luoda alan johtavaa kasvua, tuottavuutta ja likviditeettiä tällä liikkumisen uudella aikakaudella”, sanoi Fordin talousjohtaja John Lawler. ”Se auttaa meitä kohdentamaan pääomaa tehokkaammin sekä polttomoottori-, että sähköautoihin ja kasvattaa niistä odottamiamme tuottoja, sillä otamme kaiken irti olemassa olevista kyvykkyyksistä, opettelemme tarpeen tullen uusia taitoja, yksinkertaistamme prosesseja ja madallamme kustannuksia.”

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

Siirry Autovista24-verkkosivulle

JLR:lle 749 miljoonan euron rahoitus sähköautojen kehittämiseen

Jaguar Land Roverille (JLR) on myönnetty 625 miljoonan punnan (749 miljoonan euron) laina sähköautojen tutkimus- ja kehitystyötä varten. Varat on jaettu viidelle vuodelle ja ne lainaa 12 liikepankkia.

Rahoituksesta 500 miljoonaa puntaa tulee Ison-Britannian valtiolta. Tarkemmin ottaen 80 prosenttia takauksesta tulee UK Export Finance -vientitakuulaitokselta, jonka vientitakuuohjelma on tarkoitettu tukemaan suurten vientiyritysten investointeja.

“Haluamme autonvalmistajiemme kiihdyttävän sähköautojen tuotantoa Isossa-Britanniassa”, sanoi ulkomaankauppaministeri Anne-Marie Trevelyan. ”Tämä järjestely UK Export Financen kanssa auttaa Jaguar Land Roveria myymään jatkossakin Britannian parhaita tuotteita maailmalle, luomaan työpaikkoja, tehostamaan tuotantoa ja nousemaan seuraavalle tasolle koko maassa.

Tukea ja kestävyyttä

Kyseinen 625 miljoonan punnan laina vahvistaa JLR:n sähköautontuotantoa, johon se aikoo sijoittaa noin 2,5 miljardia puntaa vuodessa. Summan odotetaan nousevan kolmeen miljardiin vuoden 2026 maaliskuuhun mennessä, sillä autonvalmistaja keskittyy entistä intensiivisemmin Reimagine-strategiaansa. Helmikuussa 2021 julkaistun sähköistämisstrategian mukaan kaikki valmistajan automallit ovat saatavilla sähköversioina vuosikymmenen loppuun mennessä. Siihen kuuluvat myös täyssähköiset Jaguarit vuodesta 2025 lähtien ja kuusi sähköistä Land Rover -varianttia seuraavan viiden vuoden sisällä.

“Jaguar Land Rover on tyytyväinen siitä, että olemme voineet jälleen tehdä yhteistyötä UK Export Financen kanssa tämän vientitakuuohjelman puitteissa”, sanoi JLR:n talousjohtaja Adrian Mardell. ”Laina tukee meitä merkittävästi, kun investoimme huomattavia summia täyssähköiseen tuotekatalogiin siirtymiseen ja nollapäästöjen saavuttamiseen vuoteen 2039 mennessä.

JLR on yksi Ison-Britannian suurimmista vientiyrityksistä. Välillä 2020–2021 yli 80 prosenttia sen autoista myytiin ulkomaisilla markkinoilla. JLR oli maan ensimmäinen yritys, joka otti osaa vientitakuuohjelmaan vuonna 2019, ja se on nyt saanut lainoja yli miljardin punnan edestä.

Puolijohteet rajoittavat

Vahvistus lainan myöntämisestä tuli juuri sen jälkeen, kun JLR oli ilmoittanut kolmannen neljänneksen tuloksensa. Autonvalmistaja kertoi, että sen tuotantoa ja myyntiä ”rajoitti huomattavasti pula puolijohteista”. Lokakuusta joulukuuhun kestäneellä mittausvälillä valmistaja myi 80 126 autoa, mikä on 13,6 prosentin pudotus edeltäneeseen heinäkuusta syyskuuhun 2021 kestäneeseen neljännekseen verrattuna. Luku on 37,6 prosentin pudotus samaan mittausjaksoon vuonna 2020.

“Puolijohteiden saanti on edelleen rajoittanut myyntiä tällä neljänneksellä. Havaitsemme silti, että autoillamme on kova kysyntä, mikä kertoo tuotteidemme vetovoimasta. Maailmanlaajuiset tilausmäärät ovat huippulukemissaan, ja uusi Range Rover on kasvattanut niitä 30 000 yksiköllä ennen kuin tilausten toimitukset ovat edes alkaneet tällä neljänneksellä, sanoi Thierry Bolloré, JLR:n toimitusjohtaja. ”Jatkamme Reimagine-strategian toteuttamista, jotta liiketoimintamme voisi saavuttaa täyden potentiaalinsa ja jotta voisimme luoda uuden sukupolven vetovoimaisia luksusautoja kaikkein valikoivimmille asiakkaillemme.

“Jaguar Land Rover on yksi Ison-Britannian suurimmista autonvalmistajista. Se antaa toimeentulon tuhansille ihmisille ympäri maan, ja sen menestys tukeutuu vientiin”, sanoi vientiministeri Mike Freer. ”UK Export Finance on jälleen taannut merkittävän investoinnin Ison-Britannian autoteollisuudelle, joka turvaa työpaikkoja ja asettaa kestävyyden etusijalle.”

Sähköä kohti

Ison-Britannia pitää lainantakausta esimerkkinä sitoutumisestaan ”teollisuuden vihreään vallankumoukseen”. Valtio sijoittaa myös yli 850 miljoonaa puntaa puhtaampien ajoneuvojen tuotantoketjuihin. Se kertoo jo tukeneensa autoteollisuuden vientikapasiteettia kahden miljardin punnan investoinneilla.

Vaikuttaa siltä, että sähköistä liikkumista edistetään maassa yhteisenä rintamana. Yhä useampi kuluttaja kannattaa sähköajoneuvoja ja vuosi 2021 oli historian paras vuosi sähköautojen käyttöönotossa. Pilottituotantolaitos tuotti hiljattain litiumkarbonaattia graniitista, ja akkujen kierrätysjärjestelmää perustetaan parhaillaan. Valtio kuitenkin leikkasi sähköautotukeaan viime vuoden joulukuussa, mikä turhauttaa autoalaa.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

CATL esittelee Kiinassa asemat, jossa sähköauton akun voi vaihtaa “minuutissa”

Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) – yksi Kiinan nopeimmin kasvavista yrityksistä – on esitellyt kotimarkkinoillaan akunvaihtopalvelun, jonka avulla kuluttajat voivat vaihtaa sähköauton akun yhdessä minuutissa.

Yritys ilmoitti uutisesta julkaisutilaisuudessa, jossa se esitteli EVOGO-nimellä kulkevan uuden palvelunsa. Kyseinen ratkaisu koostuu vaihdettavista akkumoduuleista, pikavaihtoasemista ja mobiilisovelluksesta. Palvelua tarjotaan aluksi kymmenessä kiinalaisessa kaupungissa, mikä edelleen edistää akkujen lataus- ja vaihtoasemien kaltaista infrastruktuuria.

Akunvaihto on Kiinassa paljon yleisempää kuin muualla maailmassa, ja autonvalmistaja Nio aikoo lisätä omaan 700:n akunvaihtoaseman verkostoonsa 100 uutta asemaa vuoteen 2025 mennessä. Palvelu herättää kiinnostusta muuallakin, joten Nio on ryhtynyt Shellin kanssa vuonna 2022 alkavaan pilottiprojektiin, jonka tarkoituksena on tuoda akunvaihtoasemat Eurooppaan.

Akut jaettuina hyödykkeinä

“Pidämme akkuja jaettuina hyödykkeinä enemmän kuin kuluttajan yksityisesti käyttämänä tuotteena”, sanoi Chen Weifeng, CATL:n tytäryhtiön Contemporary Amperex Energy Service Technology Ltd:n toimitusjohtaja. Hän lisäsi, että uusi tuote voisi auttaa sähköauton kuljettajia pääsemään eroon rangefobiasta eli toimintasädekammosta ja samalla poistaa akun lataamiseen liittyvän vaivan ja korkeat osto- ja ajokulut.

Yhtiön massatuotantona valmistama akku, joka on suunniteltu näyttämään suklaalevyltä, on kehitetty erityisesti jakamista varten. Se voi saavuttaa energiatiheyden, joka on 160 Wh/kg ja 325 Wh/l, mikä tarkoittaa, että yksi moduuli riittää takaamaan 200 kilometrin ajosäteen.

CATL:in palvelussa asiakkaat voivat vuokrata vaihtoasemilla yhdestä kolmeen akkumoduulia matkan toimintasäteestä riippuen. Yksi moduuli riittää työmatkoihin keskustassa, mutta pitemmille matkoille Nio suosittelee kahta moduulia.

Akut ovat yhteensopivia monien eri valmistajien täyssähköautojen kanssa ja sopivat eri kokoisiin ajoneuvoihin A00-, B- ja C-luokkien henkilöautoista kuorma-autoihin.

Yhteensopivuus ja kilpailu

“Akunvaihtoasemien ytimessä on akkujen yhteensopivuus erilaisiin autoihin, akun tarvekohtainen vuokraaminen sekä se, että akkujen lataus- ja vaihtopalvelut täydentävät toisiaan. EVOGO-akunvaihtoasema vie tilaa vain kolmen parkkipaikan verran ja siellä voidaan säilyttää jopa 48:aa Choco-SEB -moduulia. Akunvaihtoasemalla yksi moduuli voidaan vaihtaa minuutissa, joten asiakkaiden on mahdollista saada täysin ladattu akku milloin tahansa ilman pitkää odottelua. Lisäksi EVOGO tarjoaa eri alueille niiden ilmastoon sopivia vaihtoasemia”, CATL:ltä kerrotaan.

Yritys aloitti toimintansa kymmenen vuotta sitten, ja siitä on nopeasti tullut sijoittajien suosikki. Se on tehnyt Kiinasta johtavan maan sähköautojen akuissa. Yritys toimittaa akkuja suurimmalle osalle maailman autonvalmistajista, kuten Volkswagenille, BMW:lle ja Teslalle. The New York Timesin mukaan se hallitsee kolmannesta koko maailman autoakkumarkkinoista ja sen suurin kilpailija on LG. Muualla kilpailu kiristyy, sillä autonvalmistajat yrittävät tunkeutua akkumarkkinoille valmistamalla omia akkujaan tai sijoittamalla useisiin yrityksiin tuotantoketjujen monipuolistamiseksi.

Viime vuonna Geely, Volvo Carsin emoyhtiö, ilmoitti aikeistaan rakentaa 5 000 akunvaihtoasemaa ympäri maailman vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö esitteli palvelun mahdollistavaa teknologiaa vuoden 2021 internet-konferenssissa Wuzhenissa. Akun vaihtoon kului alle minuutti. Teslakin harkitsi akunvaihtomallia, mutta vetäytyi suunnitelmistaan keskittyäkseen mieluummin pikalatausasemien verkostoonsa.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.

VW rakentaa uuden tehtaan konseptiauto Trinitylle

Autovalmistaja Volkswagen (VW) aikoo rakentaa uuden tehtaan Wolfsburgiin lähelle Saksan pääkonttoriaan. Se suunnittelee valmistavansa tehtaassa konseptiautoa, joka vetää vertoja kilpailija Teslalle. Yritys kertoi, että se aikoo edetä päätuotantolaitoksensa muutostöissä, koska se on asettanut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen tulla maailman johtavaksi sähköautojen tuottajaksi.

Uusi tuotantolaitos keskittyisi valmistamaan VW:n Trinityä, sähkökäyttöistä sedan-autoa, joka täyttää SAE:n automaattisen ajamisen standardin tason 4 vaatimukset. Autonvalmistaja suunnittelee tuovansa mallin markkinoille 2026. Trinity-mallin, jonka valmistamisen on tarkoitus kestää vain kymmenen tuntia, odotetaan asettavan Volkswagenilla uudet standardit toimintasäteelle, latausnopeudelle ja digitalisaatiolle. Samaa lyhyttä tuotantoaikaa tavoittelee myös Tesla, sillä myös se haluaa tuottaa autoja kymmenessä tunnissa tehtaassa, jota se suunnittelee Gründheideen, Berliinin lähelle.

Hallintoneuvoston on vielä hyväksyttävä suunnitelma tulevien viikkojen aikana, mutta Volkswagen on vahvistanut Autovista24:lle harkitsevansa tehtaalle useita mahdollisia sijainteja Wolfsburgin läheisyydessä. Lopullista päätöstä ei ole vielä tehty.

Suuria suunnitelmia

“Wolfsburg on Volkswagenin maailmanlaajuisen mahdin symboli. Kilpailun aiheuttamat paineet kuitenkin kasvavat, myös täällä meillä. Meidän on nyt tehtävä Wolfsburgista sopiva tulevaisuutta varten. Sitä varten on ajateltava rohkeasti uudella ja yrittäjämäisellä tavalla”, sanoi Ralf Brandstätter, VW-brändin johtaja.

Yritys haluaa muuttaa Wolfsburgin keskukseksi, jossa keskitytään myös liikkumisen tulevaisuuteen. Trinityn kaltaisista uusista malleista tuotetaan vähemmän variantteja, jolloin osat ovat pitkälti yhdenmukaisia. Volkswagenin mukaan autoissa on siten “käytännössä kaikki mukana”, mikä tarjoaa asiakkaalle runsaasti toimintoja, joita he voivat lisätä tarpeen mukaan. Tämä vähentää huomattavasti tuotannon vaativuutta.

Yritysneuvoston puheenjohtaja Daniela Cavallo toivotti tervetulleeksi päätöksen uuden tehtaan rakentamisesta. Sitä ennen hän oli ottanut yhteen Volkswagenin toimitusjohtajan Herbert Diessin kanssa. Toimitusjohtajaa syytettiin pelon lietsomisesta, kun hän varoitti suurista irtisanomisista, joita nopeammat tuotantoajat saattaisivat vaatia. Diess on kuitenkin yrittänyt korjata välejään yritysneuvostoon ja ilmoitti henkilökunnalle hiljattain, että 30 000 työntekijän irtisanomista ei ole suunniteltu.

“Uudet suunnitelmat Trinity-tehtaasta ovat rohkeita, ja siksi oikeita. Turvaamme työpaikkoja täällä rakentamalla toisen tehtaan Wolfsburgiin”, sanoi Cavallo. “Varmistamme myös selkeät tulevaisuudensuunnitelmat ja pitkällä aikavälillä vuotuiset kuusinumeroiset tuotantolukemat.”

Yritys haluaa myös modernisoida päätuotantolaitostaan ja testaa parhaillaan paikallista 5G-verkkoa tuotannon toimintoja varten Wolfsburgissa. Ajan mittaan yrityksen on tarkoitus tehdä tuotantolaitoksistaan älytehtaita. Mikäli pilottiprojekti onnistuu, autonvalmistaja aikoo tulevaisuudessa ottaa käyttöön 5G-teknologiaa teollisessa sarjatuotannossa. Sillä voisi olla suuri vaikutus tuotantoprosesseihin, mutta myös uusiin liiketoimintamalleihin ja tarjontaan.

“Wolfsburgin-suunnitelmassa annamme tälle perinteikkäälle alueelle sitovan pitkän aikavälin tulevaisuudennäkymän”, lisäsi Brandstätter. “Se on hyväksi Volkswagenille, työntekijöillemme ja koko alueelle. Se osoittaa myös, että teollisuusalueen muodonmuutos on mahdollista Saksassa. Muodonmuutos kuitenkin toimii ainoastaan, jos se tehdään taloudellisesti. Siihen tarvitsemme kokonaisvaltaisen yleiskuvan mahdollisista sijainneista, josta keskustelemme Yritysneuvoston kanssa.

Saksalainen autonvalmistaja julkaisi juuri kolmannen neljänneksen tuloksensa. Samalla se pienensi odotettavissa olevia toimitusmääriään, sillä yrityksen on vaikea vastata kysyntään vallitsevan puolijohdepulan takia, joka on haitannut koko autoteollisuutta. Se laski myös myyntiennustettaan varoittaen, että pullonkaulat puolijohteiden toimituksessa ovat pahentuneet vuoden jälkipuoliskolla. Tämän vuoden toimitusmäärien odotetaan nyt olevan linjassa vuoden 2020 määrien kanssa.

Sisällön tarjoaa sinulle Autovista24.

Huomioi, että tämä artikkeli on käännös alkuperäisestä englanninkielisestä artikkelista, joka on julkaistu Autovista24 sivulla ja teksti voi sisältää pieniä kieliopillisia virheitä. Jos tekstissä ilmenee ristiriitaisuuksia tai epäjohdonmukaisuuksia käännetyn tekstin ja englanninkielisen tekstin välillä, englanninkielinen versio on aina etusijalla.